Ronnie Radke

Examensarbete av Gustav Olsson

Inledning

Artisten Ronnie Radke ledsångaren i Falling in Reverse, har slagigt igenom stort på sista tiden . I den här uppsatsen kommer ni få reda på hur hans liv och karriär  ser ut.

 Syfte

 Mitt syfte med den här uppsatsen är att jag vill veta mer om artisten Ronnie Radke och därför att skriva en uppsats om honom tycker jag själv är bästa sättet att lära mig om honom. Jag har valt att skriva om artisten Ronnie Radke eftersom att jag tycker att han är en stor inspirationskälla för många ungdomar bland annat mig. Med hans texter förklarar han att livet inte är så lätt som alla säger. Hans liv har varigt som en berg och dal bana både upp och ner. Han hamnade i fängelse för mord fast han inte var skyldig. Eftersom jag tycker han är en bra artist vill jag veta mer om honom.

Generella frågeställningar;

 Vem är han?

Vad är hans bidrag till dagens musik?

Vad är hans inspirationskälla?

Metod

 För att ta reda på information om Ronald Radke alias  Ronnie Radke, ska jag använda mig utav information som jag hittat men hjälp utav sökmotorn google och utav intervjuer  på youtube. Jag kommer även försöka att läsa några av hans egna twets. Och sedan läsa igen trådar om honom på tex flashback forum.

 1.1 Vem är han?

Ronald Joshep Radke alias Ronnie Radke är ledsångaren i bandet falling in reverse. Han föddes den 15 december 1983 vilket gör honom 28 år gammal. Han växte upp i Nevada men han hade inte det lätaste livet säger han själv i en entervju. År 2003 startade han tillsamans med Max green (nuvarande ledsångare i Escape The Fate) bandet Escape The Fate. Bandet slog igenom fort och hamnade fort på toplistan med låten situations. Men Ronnie fuck problem år 2005 började han med droger för att han inte klarade av att vara känd. År 2008 hände en tragisk sak bandet hamnade i bråk men en pojke i 18års ålder som hade hotat Ronnie det slutade med att dem bestmde att mötas ute i las vegas där Max Green sköt pojken Ronnie angreps för mord fast han var oskyldig. Och hamnade i fängelse i två år.

När han kom ut bildade han bandet Falling in Reverse och dom slog igenom på engång.

1.2  Vad är hans bidrag till dagens musik?

 Ronnie radke har skapat två utav eventuelt dem bästa alternitive rock/punk banden i världshistorien. Alla hans låtar beskriver på ett eller ett annat sätt hur hans liv har varigt under dem sista åren när han tog droger nu när han är ren från sådant ser han tilbaka i livet med sina texter många ser honom som en insperationskälla just för att han har klarat sig igenom det som hänt och att han skriver och sjunger om det som hänt.

 1.3 Vad är hans inserationskälla?

 Ronnie Radkes insperationskälla i flera intervjuer säger han att han ser sig själv lite som en isperationskälla just för att han sjunger om sitt egna liv.  Annars har han ingen insperationskälla säger han.

 1.4  Egna åsikter.

Mina åsikter är att jag förstår han känner specielt det här med att han vart föråd av hans bästa vän när Max Green sparkade ut Ronnie Radke ut ur Escape The Fate. Jag själv avgudar Ronnie Radke och sättet han uppträder på. Det är så magiskt att se han göra det han är bäst på jag har själv inte varigt på någon kpnsert med honom men det är en av mina största drömmar att få se han uppträda och skaka min hjätes hand. Jag ser upp till honom jag känner även igen mig i hans liv inte det där med droger och fängelse men en massa andra grejer som hänt som jag inte tagigt upp.

 


Kommentarer
Postat av: Arvid Pettersson

Din inledning var lite kort men jag känner att jag ändå skulle vilja veta mera om Ronnie Radke. Du har en del stavningsmissar som ”varigt” (varit) och ”insperation” (inspiration). Du har en del punkter på fel ställen som borde ändras och du börjar även vissa meningar med t.ex. ”Och”. Det finns underrubriker och texten är indelad i stycken på ett bra sätt. Jag känner inte att jag hittar någon röd tråd i uppsatsen, vilket gör den en aning obegriplig. Meningsbyggnaderna är inte alltid så bra. Som i metoddelen så har du en mening (jag citerar) ”År 2008 hände en tagisk sak bandet hamnade i bråk med en pojke i 18års ålder som hade hotat Ronnie det slutade med att dem bestmde att mötas ute i las vegas där Max Green sköt pojken Ronnie angreps för mord fast han var oskyldig. Och hamnade i fängelse i två år”. I denna mening saknas meningsbyggnad då du inte har några punkter eller kommatecken där de borde vara. Det blir en mening som blir väldigt konstig att förstå.



Det mesta av uppsatsen är egentligen mycket vad du själv tycker och då är klassas det ju inte som en uppsats. Den fakta som finns är bra men du borde ha tagit fram mera om Ronnie Radke.

Som sagt så är den lite obegriplig på vissa ställen. Dina frågeställningar är alla dina underrubriker, så de har du svarat på. Vad jag kan hitta som dina källor är det Google och intervjuer från Youtube. Dessa källor borde du ha angett. Du nämnde också att du skulle läsa hans egna Tweets och även läsa lite saker om honom på Flashback Forum, så du har fler än en källa. Du har dock inte lagt till några länkar så jag kan inte hitta den exakta fakta om honom som du har skrivit om.



Jag tycker du borde ha skrivit lite mer om honom. Du skrev i dina åsikter att du hade fler saker som du ville nämna. Varför nämnde du inte dessa? Du har skrivit om vad du tycker om honom men inte riktigt gett några slutsatser som du kanske har kommit fram till. Det är ett ganska bra avslut men du får ändå inte till någon bra ”slutkläm”. Det känns som att man stannar upp mitt i uppsatsen. Jag kan ge dig som råd att läsa igenom din uppsats en eller flera gånger innan du lämnar in den, du hade ju en del slarvfel här och där som du skulle ha kunnat ändra om du läst igenom den innan du lämnat in den.



Det var en bra uppsats med intressant fakta.

2012-05-02 @ 11:26:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0