Drömmar- Alva

Inledning:
Hur fungerar en drömfångare? Varför drömmer vi och vad drömmer vi om? Detta är bara några frågor som jag kommer att besvara i denna uppsats.
Jag valde att skriva om just drömmar för att det har intresserat och fascinerat mig nu på sistone. Det skulle vara intressant att få reda på varför man drömmer och om drömmar har någon betydelse. Kan Freud ha rätt? Har våra drömmar verkligen ett hemligt budskap?

Syfte

Syftet med den här uppsatsen är till största del för att ta reda på vad man drömmer om. Jag tycker att det skulle vara intressant att veta om det finns någon förklaring på varför man drömmer och vad man drömmer om, eller om människans drömmar helt enkelt är ett mysterium som inte går att lösa.

Några frågor jag kommer att försöka besvara i min uppsats är:

·        Vad drömmer vi om?

·        Varför drömmer vi?

·        När drömmer vi?

·        Fungerar drömfångare?

Metod

Jag kommer till allra största del att använda internet som min informationskälla. För att få min information så korrekt som möjligt kommer jag att använda mig utav olika sidor och jämföra informationen. Jag använder mig internet för att man kan hitta mycket information men samtidigt kan man läsa tidningar och se dokumentärer på internet. Mina nyckelord när jag letar information är: varför drömmer man, när drömmer man och olika teorier om drömmar.   

1.     När drömmer man?

Under sömncykeln sägs det finnas fem olika steg. Dessa steg återkommer flera gånger under natten och det är under det femte steget som man drömmer som mest, det steget kallas REM-sömnen, men du kan även drömma under det fjärde steget som kallas NREM-sömnen.
Under REM-sömnen drömmar man cirka 80 % och under NREM-sömnen drömmer du cirka 15-50%.
REM står för ”rapid eye movement”. När du ”hamnar” i REM-sömnen är hjärnan aktiv, man gör många snabba ögonrörelser och andnings och hjärtfrekvensen ökar, det är då du drömmer.  
(http://www.alltomvetenskap.se/varfor-drommer-vi.aspx?article=2637) (http://www.somnupplysningen.se/om-kroppen-och-somn/om-drommar/)

 

1.1 Freuds teori

Freud var en man från Österrike som föddes år 1856. Han är författare till boken ”Drömtydningar” som är hans mest kända verk. Han hade alltså en egen uppfattning om varför vi drömmer men även om vad våra drömmar betyder.   
Först tog han reda på vad vi drömmer om. Hans slutsats var att vi drömmer om saker vi vill uppfylla och önskningar som vi inte kan uppfylla i verkligheten. Det kan även vara saker som inte är acceptabla i verkligheten och därför agerar vi ut dem i våra drömmar.
Efter att han tagit reda på vad vi drömmer om, tog han också reda på vad våra drömmar betyder. Freud tror att ens drömmar består av två olika lager. Det ena är det ytliga, alltså det vi tror att vi drömmer, det vi ser i drömmarna. Det andra lagret är det latenta innehållet som är den pysologiska meningen med drömmen, eller med andra ord; vad våra drömmar betyder.
Han ansåg alltså att det vi drömmer om har ett hemligt budskap, och vill man veta mer om vad drömmar betyder kan man läsa det i ”Drömtydningar”.
 (http://www.somnupplysningen.se/om-kroppen-och-somn/om-drommar/)
(http://www.alltomvetenskap.se/varfor-drommer-vi.aspx?article=2637)

1.2 Aktiverings eller Syntesteorin

De som ligger bakom Syntesteorin är Allan Hobson och Robert McCarley. Deras teori är helt annorlunda från Freuds. Våra hjärnor får massa intryck under dagen genom våra sinnen. Hjärnan formar sen en meningsfull uppfattning som blir vår verklighet. Syntesteorin säger att under natten får våra nervceller slumpmässiga signaler, men eftersom vi sover tolkar vår hjärna dem på ett annat sett än när vi är vakna. Den skapar en uppfattning av signalerna som den tror är veklighet men som egentligen är vår dröm.
Denna teori har till viss del ett vetenskapligt stöd men det finns vissa brister.
(http://www.somnupplysningen.se/om-kroppen-och-somn/om-drommar/)

1.3 Problemlösningsteorin

Problemlösningsteorin är kopplad till uttrycket ”sova på saken”. Detta uttryck brukar man använda när man inte kommer på någon bra lösning till ett problem. Man säger att man ska ”sova på saken” och sedan när man vaknar ska problemet vara löst. Problemlösningsteorin handlar alltså om att du försöker att komma på en kreativ lösning på dina vardagliga problem i drömmen. (http://www.somnupplysningen.se/om-kroppen-och-somn/om-drommar/)

1.4 Varför kommer vi inte ihåg det vi drömmer?

Även här finns det olika teorier till varför vi inte kommer ihåg det vi drömmer. Freud säger att vi inte vill komma ihåg våra drömmar. En annan teori säger att vi kommer tillbaka till verkligheten och att den tar över så fort vi vaknar, de säger att vi tänker framåt och inte bakåt.

En annan teori säger att det beror på hur man har sovit under natten. Den säger att om du inte kommer ihåg många drömmar beror det på att du sover väldigt tungt och bra. Medan du kommer ihåg fler drömmar om du sover dåligt och till exempel vaknar flera gånger under natten. Teorin säger alltså att det är bra att inte komma ihåg sina drömmar, för att det är ett tecken på att du sover gott.

En ytligare teori är att om du vaknar under den så kallade REM-sömnen kommer du ihåg mycket mer av det du drömt, än om du vaknar efter REM-sömnen, för då har du hunnit glömma stora delar. De flesta kommer bara ihåg en liten del av sin dröm och det är oftast slutet.   (http://www.somnupplysningen.se/om-kroppen-och-somn/om-drommar/) (http://www.alltomvetenskap.se/varfor-drommer-vi.aspx?article=2637)

1.5 Mardrömmar

Den vanligaste åldern att drömma mardrömmar är mellan 3-4 och 7-8 år, men du drömmer självklart mardrömmar efter dessa år också. Enligt statistik är det vanligast att man drömmer om att man faller eller att man blir jagad. Det som enligt statistiken är vanligast att drömma om i dessa åldrar är att man blir jagad av djur eller monster. Medan man i äldre åldrar oftast drömmer om att man blir jagad av en man.
Jag gjorde en liten undersökning för att stärka statistiken. Jag frågade en grupp elever mellan 14 och 16 års ålder om det någonsin drömt att de blivit agade av någonting. Det visade sig att 22 av 26 personer har drömt det.
Anledningarna till varför man drömmer just mardrömmar är många, men några av dem är; mediciner, sjukdomar, traumatiska händelser och vätskebrist.
(http://psykologisk.se/mardrommar-en-mardrom-har-ett-syfte-teorier-och-fakta/)

1.5 Drömfångare

Drömfångare kommer ursprungligen från Indianerna. Det är ett magiskt föremål som används till att fånga onda drömmar eller energier. Till en början var drömfångarna i storlek av en handflata med tillexempel fjädrar som hänger ner från den. Idag finns dem dock i alla möjliga storlekar. En drömfångare är till för att hjälpa dig att komma framåt i livet och att uppnå dina innersta mål. Dröm fångare sägs fånga upp dina onda drömmar, men i själva verket fångar den upp dina ”onda” energier och tar bort de som försvårar din väg till att uppnå ditt mål. Den förstärker även de energier som hjälper ditt att uppnå målet.  

De flesta tror att man måste hänga sin drömfångare över sängen för att den ska hjälpa med det är fel. Du kan hänga den över din säng, men det räcker med att hänga upp den på ett ställe där du ofta befinner dig. En drömfångare brukar generellt ”räcka” i ungefär ett år och sedan är det dags att byta. Det betyder att den inte längre hjälper dig lika starkt och att du behöver en ny som kan hjälpa dig ännu närmre ditt mål.
(http://sv.wikipedia.org/wiki/Dr%C3%B6mf%C3%A5ngare)
(http://kvinnokraft.net/fragadrom.htm)

1.7 Fungerar drömfångare? 

Nu har vi kommit till den stora frågan; Fungerar verkligen drömfångare? Trots att svaret på denna fråga varierar från person till person så visar det sig att de flesta tycker att drömfångare fungerar. Tecken som tyder på att den fungerar kan tillexempel vara att du sover lugnare och att du får nya intressen som du aldrig trodde du skulle ha. Dock kan ”effekten” av drömfångare variera beroende på om du har många onda energier som förstör för dig eller om du bara har ytterst få. Har du många onda energier sägs du märka av drömfångaren mer då den hjälper att ta bort dem.
(http://kvinnokraft.net/fragadrom.htm)
(http://sv.wikipedia.org/wiki/Dr%C3%B6mf%C3%A5ngare)

Diskussionsdel

Här tänkte jag skriva om vad jag själv tycker om de olika teorierna, varför jag tror att man drömmer och mina åsikter om drömfångare.

Av de tre teorier som jag har läst som så tycker jag att Freuds teori och Syntesteorin har de mest rimliga förklaringar på varför vi drömmer. Först har vi Freuds teori om att våra drömmar innehåller två olika lager, vilket jag tror kan vara sant. Vi kanske ser en grej i drömmen men i verkligheten kanske det betyder något helt annat som vi inte riktigt kan ta reda på. Sedan har vi Syntesteorin som säger att vi får slumpmässiga signaler medans vi sover, viket jag också tror kan vara sant. Vi hör grejer och känner lukter när vi sover som då kanske kan påverkar vad vi drömmer om. Dock tycker jag att båda teorierna har sina brister. Tillexempel att Freud säger att man kan tyda drömmar. Jag tror att drömmarna kan betyder något annat än det vi ser, men jag tror inte att man kan tyda drömmarna och bestämma vad det betyder.

Nu tänkte jag berätta om varför jag tror att man drömmer. Jag tror att det finns massa olika anledningar till varför man drömmer. Jag tror inte att man kan bevisa helt vetenskapligt om varför vi drömmer och vad våra drömmar betyder. Ibland drömmer man mardrömmar och ibland drömmer man lyckliga drömmar. Jag tror det kan till stor del bero på hur du mår, vad du tänker på under dagen eller något du grubblar över. Oftast tror jag att det finns en koppling till det man drömmer om. Tillexempel om man drömmer en jätte lycklig dröm, du blir ihop med din ”drömdate” och ni gifter er på ett jättefint slott! Då kanske kopplingen är att man är kär i någon och att man önskar att man fick vara med den personen. Dock kanske det inte alltid handlar om hur man mår eller vad man tänker på, ibland handlar det också om vetenskapliga anledningar som jag nämnde tidigare, tillexempel medicin, men då är det oftast mardrömmar som är biverkningen.

Mediciner kan ibland som jag sa vara en anledning till att man drömmer mardrömmar. Då finns kopplingarna även där, men i en annan form.
Förutom medicinska anledningar tror jag att man drömmer mardrömmar om saker man är rädd för. Låt oss säga att du är rädd för spindlar, då kanske du drömmer att du är i ett rum som fylls med spindlar som kravlar runt omkring dig, osv. Jag tror också att mardrömmar kan handla om saker du har blivit utsatt för eller saker som du vet andra har blivit utsatta för. Känslan eller tanken av något hemskt som att ramla ner från ett jättehögt berg kanske sätter sig fast på hjärnan och när du sover råkar just den känslan eller tanken komma fram och skapa en så kallad mardröm.

Så alltså, jag tror att allt vi drömmer om har en koppling till något, tillexempel hur vi mår eller vad vi är rädd för. Dock finns det tillfällen då man drömmer jätte konstiga drömmar som du kanske inte alls kan koppla till verkligheten själv, men även då tror jag att den finns något liten koppling till det du drömde om. Kanske inte alltid till exakt allt som är med i drömmen, men åtminstone till det stora hela.

Nu kommer mina åsikter om drömfångare. Den sägs som jag sa ta bort onda energier och drömmar och den ska hjälpa dig att nå ditt innersta mål. Det tror jag inte att den kan göra. Jag tror att det är en påhittad historia som har levt vidare med varje generation. Även om statistik säger att det flesta ”märker av” sin drömfångare tror jag inte att de egentligen gör det. Jag tror att man själv inbillar sig till att tro att den fungerar. Vill man att den ska fungera gör den det på sätt och vis, men tror man inte på det så tror jag inte heller att den hjälper.

Tillexempel så ska den hjälpa en att nå sina mål i livet. Jag tror att den enda som kan påverka det är en själv. En del säger att drömfångaren har hjälpt dem men det tror jag bara är en inbillning. Man lurar sig själv att tro att den ska hjälpa men i själva verket är det en själv som har tagit tag i det och arbetat sig närmare sitt mål. Likadant med att man får nya intressen av drömfångare. Det är också något som jag tror vi lurar vår kropp till att tro. Vi tänker så mycket på att den ska hjälpa oss och väcka nya intressen att vi helt enkelt väcker dem själva.

Detta är bara min åsikt om drömfångar och alla har rätt till att tro som de vill. Tror man att den fungerar och att den hjälper en att nå sina mål tycker jag självfallet att man ska fortsätta att använda sig av drömfångare, men själv tycker jag att det verkar vara alldeles för påhittat och att den har alldeles för lite vetenskapligt bevis bakom sig för att verkar trovärdig.

 

  


Kommentarer
Postat av: Cecilia Holmkvist

Din uppsats är bra skriven och fångar läsaren redan från början. Du fångar mig som läsare. Texten är bra skriven med få fel. Den håller ihop bra utan att tappa läsaren. Meningarna börjar bra och varierat det är inget som upprepas och gör därför texten lättare att läsa. Ordvalet är anpassat till ämnet och viker inte av in på något annat. Texten är intressant och håller sig till inledningen och svarar på de frågor som togs upp. Den är lätt att förstå och förklaras bra utan att det blir för mycket. Det används oftast mer än en källa dock ibland även bara en, källorna är bara från internet men det beror säkert på att det blir lättare att hitta om ditt ämnesval. De länkarna till källorna som används fungerar och faktan är bra omskriven. Din slutdiskussion är bra skriven, den innehåller svar på alla frågor som du ställde. Den ger ett bra slut till din fakta del, den är skriven ur din egen synvinkel men innehåller fortfarande en sammanfattande del av faktan. Du diskuterar bra och ger slutsatser, du tittar inte bara på vad du skrev i faktan utan lägger in egna teorier som både håller med och är emot det du tagit upp. Jag tycker att du gör ett bra jobb med din slutdiskussion, den innehåller alla delar och ger dig en kort sammanfattning av det du läst, du lägger in egna åsikter som inte är en kopia på vad andra tycker och ger läsaren en bra inlevelse i vad du tycker och tror om drömmar. Jag tycker att du gjorde ett bra jobb och fick din uppsats att hålla ihop bra genom hela texten.

Av Emil

2012-05-22 @ 14:29:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0