Änglar

Examensarbete av Jessica Magnusson Bohlin

Inledning:

I denna uppsats så kommer du få läsa om änglar. Jag valde att skriva om just änglar på grund av att jag är väldigt intresserad av dem och jag tror även att de existerar. I min närhet har jag en person som har en väldigt stark berättelse om sitt möte med en ängel. Jag tror att man blir en ängel, en skyddsängel för de man älskar när man själv dör. Det finns en del jag inte vet om änglar och det som går att ta reda på vill jag skriva i min uppsats, eftersom ingen vet vad som är sant och inte sant om änglarna…  

Syfte:

Mitt syfte med detta arbete är att ta reda på mer om änglar, varifrån man för första början hörde talas om änglarna, varför folk tror på änglar och om inte, varför? Jag ville även ta reda på om tron på änglar har utvecklats från förr i tiden till nu idag.

Så jag bestämde mig för tre frågor som jag sedan ska besvara i min text, och dessa är:

  • Varför tror folk på änglar?
  • Varifrån och hur fick man reda på om änglarnas existens?
  • Har tron på änglar utvecklats genom åren, alltså från förr i tiden till nu idag?

Metod:

För att kunna skriva min uppsats och för att kunna besvara mina frågeställningar så kommer jag ägna mycket av min tid till att informations söka. Då använder jag mig till stor del av internetsökning. Det är alltså min största källa, och jag valde just internet därför att jag tycker man kan hitta så himla mycket om ämnet där. Det finns dock nackdelar med att söka på internet och det är att man lätt kan få falsk information. Därför så kollar jag runt på flera sidor och ser om andra skriver olika eller om man har ungefär samma text. 

När jag väl söker så använder jag mig av några nyckelord. Nyckelorden gör det lättare för mig att hitta den exakta informationen som jag vill åt. Exempel på nyckelord är: änglar, tro på änglar, historia om änglar, Birkan Tore, änglavakt osv…   

Historia 1:

Ordet ”ängel” kommer från det grekiska ordet a’ngelos, vilket betyder budbärare eller sändebud. (http://hem.passagen.se/tantanna/sida.htm

Änglarna var med redan när jorden skapades. Det sägs att det var dessa otroliga varelser som stod vid sidan av barnen i Israel och visade de vägen ut ur Egypten. Det sägs även att änglarna var de som gav Moses de tio budorden. Änglarna har praktiskt taget varit med från allra första början och följt jordens utveckling.(http://www.alltombibeln.se/bibelfragan/angl.htm) Det står väldigt mycket om änglarna i bibeln, så en stor del av dem kommer därifrån. 

Änglarnas utseende 1.1: 

Änglar har genom åren ändrat sitt utseende ett antal gånger. Änglarna var ursprungligen stora, maskulina män som hade ett bestämt ärende, men under tider som renässansen och barocken så såg änglarna ut som små, söta pojkar som oftast svävade tillsammans i en samlad grupp. Om man tittar på ännu längre bak i historien så blir änglarna mer vuxna och allvarliga. Idag ser vi inte änglarna på detta sätt, utan idag ser vi oftast änglar med kvinnligt kön. Man ser oftast endast ansiktet och vingarna. Ansiktet liknar det vackraste du någonsin skådat, ett ansikte som lyser av lycka och värme.(http://www.popularhistoria.se/artiklar/visst-finns-det-anglar/) Änglar brukar även oftast jämställas med tomtar och älvor.(http://hem.passagen.se/tantanna/sida.htm

Ärkeänglarna 2:

Ärkeänglarna Mikael, Gabriel och Rafael är de änglarna som är mest nämnda i kristendomen, de återstående fyra är sådana som kommit till under medeltiden som begrepp. Alla ärkeänglarna har sina egna strålar, strålarna har sin alldeles egna färg och den utstrålar vad var och en av ärkeänglarna kan åstadkomma genom energier.

Ärkeängeln Mikael 2.1:

Han representerar den första strålen, den blå strålen. Han erbjuder oss alla beskydd både andligt och fysiskt. Du kan närsomhelst kalla på Ärkeängeln Mikael, om du känner dig rädd och behöver skydd så kan han ge dig värme och mod, men han kan även ge dig stöd här och nu i livet om du känner dig vilsen och behöver någon som vägleder dig till rätt riktning.

När du vill kalla på honom, alltså när du känner att du behöver hjälp så använder du dig av orden: ”Ärkeängeln Mikael- hjälp mig för jag behöver beskydd och vägledning nu.”  Hur vet du att han är i närheten? Jo, oftast så ser man en blå blixt ungefär som en blixtrande diamant. När du ber Mikael om hjälp så kan du även visulisera den blå ljusa strålen som om den vore runt om dig, detta hjälper så att du kan få både Ärkeängeln Mikaels beskydd men även den blå strålens. Det kommer kännas som om att den blå strålen går igenom din kropp och omsluter den med lycka, mod och kärlek. Ett beskydd som Ärkeängeln Mikael skapat med hjälp av den blå strålen.  (http://www.sinnligkunskap.se/kurser/arkeanglar/mikael.htm)

 

Ärkeängeln Gabriel 2.2:

Han representerar den fjärde strålen, den vita strålen. Han erbjuder en harmoni och renhet. Ärkeängeln Gabriel hjälper dig att komma närmre din sanna andliga mening, han hjälper dig så att du kan kommunicera och uttrycka dina gåvor i alla lägen, samt att sprida glädje och harmoni till de som omringar dig.

Du kan kalla på Ärkeängeln Gabriel precis när du vill, precis som du kan göra med Ärkeängeln Mikael. Främst när du vill att han ska visa din andliga väg, men även att ge dig harmoni i ditt liv och till dina anhöriga. När du kallar på honom så använder du dig av orden: ”Ärkeängeln Gabriel- jag behöver din hjälp för att se min andliga väg och mening. Jag ber dig att leda mig dit jag ska vara.” Du kan precis som när du kallar på Ärkeängeln Mikael föreställa dig att strålen finns omkring dig. Så, du kan föreställa dig att en vit stråle omger dig och går in i din själ och fyller dig med renhet och harmoni. Du får ork till dig själv men även till dina närmaste.

Ärkeängeln Gabriel hjälper dig även om du känner dig rädd. Han kan frigöra dina rädslor och likaså dina närvarande vänner för att få en härlig atmosfär.

Ärkeängeln Rafael 2.3:

Han representerar den femte strålen, den gröna strålen. Han erbjuder oss alla sanning och healing. Ärkeängeln Rafael kallar du på när du eller någon i din omgivning är i behov av healing. Du kan fråga honom om han kan hela någon, men såklart så måste personen i fråga acceptera detta. Han kan inget göra utan människans vilja. Du som person måste välkomna den andliga healingen annars kommer din kropp inte ta emot den. Ärkeängeln Rafael kan även hela djur, vilddjur till husdjur.

Ärkeängeln Rafael kan även hjälpa dig med din egen healing. Du kan kalla på honom tyst eller högt. När du väl kallar på honom så använder du dig av orden: ”Ärkeängeln Rafael- jag ber dig komma till mig för jag behöver helande energier. Jag ber dig att låta mig känna din kärlek och din healing energi som flödar genom min kropp.” När du kallar på honom så kan du visulisera den gröna strålen framför dig, som om att den omsveper dig och sveper bort all smärta.

Änglahealing 3: 

Änglahealingen sägs vara kraftfull och väldigt ljus, en speciell healingmetod där änglarna hjälper dig med att så att säga ”hela” någon. Änglarna hjälper dig genom att ge dig en varm, kärleksfull och behaglig healingenergi. Själva healingen hjälper dig att få bort din smärta, alltså att frigöra dig från vad som än blockerar ditt energiflöde och gör det balanserat och harmoniskt.

När man då arbetar med änglahealingen så vänder man sig till änglarna och ber om deras hjälp. Du som person är då endast som en kanal för dessa energier som änglarna ger dig och som du sedan överför till den person du vill utföra healingen på. Du kommer känna kärlek, ro och trygghet i kroppen. (http://www.livsharmoni.be/anglahealing.shtml)

Birkan Tore 3.1:

Vem är Birkan Tore? Han är ett medium, alltså en person som kan ”kommunicera” eller hjälpa andar över till andra sidan, och för att hjälpa andarna så tar han änglarna till hjälp. Han började studera med det ”övernaturliga” och även healingen i ung ålder, och idag lär han ut andra människor hur de ska använda sig av änglar när de själv behöver dem. Han har alltså egna kurser som man kan gå på, och dessa brukar vara ganska dyra men många som varit på dessa rekommenderar detta stort. Alltså att kursen är värd pengarna.

Birkan Tore använder sig av den så kallade änglahealingen. Det finns olika sätt att använda den på och du kan använda den för olika orsaker. Healingen kan hjälpa dig att hela din kropp och relationer, men i en mer exakt och detaljerad beskrivning så hjälper den att ändra hela ens liv. Änglarna är på riktigt och de förändrar våra liv, ditt som mitt.

Du kan använda dig av healingen om du till exempel:

  • Känner dig fast och inte vet vad du ska ta vägen i ditt liv.
  • Försöker gå vidare i ditt liv men inte kan glömma det som varit.
  • Vill avsluta en relation eller vill påbörja en fast du inte vet hur du ska göra.
  • Har det allmänt negativt i ditt liv.
  • Anar svårigheter med vissa personer som du haft ett förflutet med.

Även om du mår dåligt inombords, om du är sjuk eller känner dig allmänt nere, som jag nämnde tidigare i texten. 

När Birkan utför änglahealingen så rådfrågar han änglarna om svårigheterna du, eller någon annan har. Med hjälp av ärkeänglarna så föser han bort de negativa, obalanserade blockeringarna i ditt energiflöde. Dina negativa tankar och känslor förmedlas till goda, kärleksfulla och trygga tankar och känslor istället. Änglahealingen kan även göras via telefonen, men i denna situation så måste personen i fråga sitta bekvämt och vara ifred.

Birkan Tore har medverkat i en rad olika tv-program i olika länder. I Sverige har han medverkat i ”Det Okända” vilket är ett program där människor bor i hemsökta hus och vill veta vad andarna gör i deras hus och vad de vill personerna i fråga. Birkan har ett antal gånger hjälpt ett par familjer som haft detta problem, och då har alltså han med hjälp av ärkeänglarna fört över andarna till andra sidan. Varför andarna stannar eller ”fastnar” på jorden när de dör kan bero på att de inte fick säga adjö innan deras död eller så vill de kanske be om förlåtelse för något. Andra vill bara jävlas med folk och kanske inte förstår att de blir rädda.( http://askangels.com/angel-healing/

 Finns det människor som sett eller fått en så kallad ”änglavakt” 4?

Först och främst, vad är änglavakt? Man säger att man kan ha änglavakt när du till exempel överlever en olycka emot alla odds. Så, finns det människor som utsatts för någon olycka och haft den så kallade änglavakten? Självklart så finns det människor som upplevt eller sett detta någon gång.( http://änglar.se/) Människor blir mirakulöst och oförklarligt räddade ibland och ingen kan förstå riktigt vad som hänt, förutom att det fått änglavakt.

Det finns en bok som heter ”Änglavakt” och i den boken skriver människor om saker som de upplevt i livet. Denna bok kan alla läsa, det spelar ingen roll om du är ung eller gammal. De berättar då till exempel att de överlevt på grund av änglavakt.

En utav berättelserna i boken delar Britt med sig av. Hon berättar då att hon och hennes familj var på väg från Allingsås till Göteborg med hennes pojkar. De hade en folkvagnsbuss och då fanns det alltså en lucka där bak. De körde i runt 90/100 km i timmen, precis som alla andra när den ena pojken skrek att hans lillebror ramlat ut ur luckan.

Alla fick panik i bilen och visste inte vad de skulle göra, eftersom att det var bilar bakom som körde minst lika fort som de. Den stackars pojken på två och ett halvt år hade ramlat ur och ut på vägen. Familjen började genast tänka på saker som: Tänk om han inte klarade fallet? Eller tänk om han blir påkörd av bilen som kommer efter dem?

Pappan i bilen fick stopp på bilen och kunde genast skynda sig ut på körbanan. Plötsligt kom en man och bar på den lilla pojken. Mannen som höll i pojken var den som kört bakom de och när han såg att en pojke stod mitt i vägen så blev han skräckslagen. Pojken blev inte skadad och alla undrade hur detta kunde gått till. Plötsligt så sa den bror som sett hans lillebror ramlat ut: ”Jag såg ängeln som tog emot lillebror.”

De åkte direkt till sjukhuset med den lille pojken som ramlat ut, men ingenting hade hänt med honom förutom ett enda blåmärke. Medan storebrodern pratade med sjuksköterskorna om vad han sett kunde de bara komma fram med ett svar på det hela: Den lilla pojken hade haft en skyddsängel vid sin sida och fått änglavakt. 

Slutdelen/Diskussionen:

Du har nu fått reda på en del om änglar, men självklart så är detta inte allt. Det finns så mycket mer att ta reda på om änglar, även många saker som människor aldrig kommer hitta och aldrig förstå, men om jag skulle skriva om allt som går att hitta om änglar så skulle jag få sitta här i år.

Det jag har tagit reda på än så länge är saker som: varifrån man fick reda på änglarnas existens och varifrån de fått sitt namn ”ängel.” Deras utseenden mellan åren, från maskulina män med ett bestämt ärende till ett vackert kvinnligt utseende. Ärkeänglarna är något du också fått läsa om, mest fakta och beskrivningar var om de tre ärkeänglarna Mikael, Gabriel och Rafael. Vilka uppgifter de har och vad de kan åstadkomma. Du har fått läsa om änglahealingen, vad det är, hur det fungerar och när och varför man använder det. I och med detta så drog jag in Birkan Tore, mediet in i det hela på grund av att han använder sig av änglar, ärkeänglarna när han ska skicka över andar till andra sidan. Sedan skrev jag om den så kallade änglavakten, vad det är och om människor upplevt eller sett en änglavakt ske.

Så, vad tycker jag om änglar? Jag tycker ordet ”ängel” låter helt magiskt. Det låter vackert och kärleksfullt, du får tro och hopp om kärlek och lycka, något som gör alla till en bättre människa enligt mig. Tro, hopp och kärlek är sådant som vi alla behöver i livet för att få vara en person som gillar att leva livet, och det är såklart de sakerna jag tänker på när jag tänker på just änglar.

Innan jag började arbeta med denna uppsats så visste jag inte mycket om till exempel ärkeänglarna. Idag vet jag då en hel del om dem, och självklart så känns det bra. Deras uppgifter låter härliga, jag menar det enda de vill åstadkomma är en harmonisk energi och miljö där alla lever lyckligt och inte behöver må dåligt. Jag nämnde även något om skyddsänglar i uppsatsen och jag tror definitivt att de finns. Jag tror att man efter sin död blir en skyddsängel till de man älskar som fortfarande finns kvar på jorden. Någon där uppe finns där för mig och skyddar mig varje dag, jag tror även att du har en skyddsängel som skyddar dig i vardagslivet. 

Vissa människor vill inte erkänna sådana saker som jag har skrivit om. Jag tror människor är rädd för att höra vad andra tycker om de och detta är något jag inte bryr mig om när det gäller detta ämne som jag skrivit om. Det jag står för är änglar, jag tror att de finns och inget kan ändra det. Andra tror kanske att man blivit helt galen, men jag står för vad jag själv tror på. Beroende på vilken du är i din personlighet och vilka du är uppväxt med, så har vi alla olika tro. Jag skulle inte säga att jag är troende, jag tror endast att det finns något, något där uppe i himlen som skyddar oss om dagarna och det kallar jag våra skyddsänglar. En del vet att inte änglar finns, de ser dem som sagofigurer och myter medan andra tror på att de finns. Som jag sa, så är det självklart upp till var och en om de vill tro eller inte tro.

Jag tror att folk tror på änglar på grund av att de vill känna änglarnas underbara energier varje dag i livet. Även om de människor som inte tror på änglar också får änglarnas beskydd och värme, så kan en del människor känna att de vill ge de något tillbaka för all den kärlek de ger en. Det gör de då genom att tro på att de faktiskt finns på riktigt. Förr i tiden tror jag att det fanns människor som trodde på änglar, det är jag övertygad om, men förut så vågade man inte prata högt om sådana saker på grund av att man kunde bli klassad som till exempel en häxa. I och med detta så kan det då vara så att man tror att tron på änglar ökats från förut till nu, men jag tror det fanns precis lika många förut som det gör idag som tror på just änglar. Idag är det så att man vågar prata lite öppnare om sådana saker, förr i tiden var det något avskyvärt och bara myter, och idag kan man förstå vad människorna menar och tar det inte lika allvarligt.

Detta var min uppsats om änglar. Du har fått reda på en hel del information om dem, men även vad jag själv tycker om de vackra änglarna.

 


Kommentarer
Postat av: Melanie

Du har skrivit en uppsats med änglar som ämne, och har lyckats förmedla informationen om detta på ett bra sätt. Ämnesvalet var ganska intressant eftersom man får reda på människors åsikter om det hela. Nackdelen är dock att det är väldigt svårt att bevisa allt detta eftersom änglarnas existens inte är vetenskapligt bevisad. Något som skulle ha gjort uppsatsen snäppet bättre, vore att ha haft med lite intervjuer och kanske skriva lite om kopplingen mellan änglar och olika religioner och hur änglarnas betydelse skiljer sig inom de olika religionerna. Överlag tycker jag att du har skrivit en väldigt bra uppsats men du har dock bara skrivit ur ett enda perspektiv och inte skrivit något om de som inte tror på änglar, och vad de har för anledningar till deras åsikter. Om du hade haft med dessa förslag skulle din uppsats ha blivit ännu bättre tror jag, men även utan detta så har du gjort ett väldigt bra jobb med din uppsats. Du har bra förklaringar och berättar mycket om dina egna åsikter. Du har skrivit texten på ett bra sätt med riktigt bra flyt i texten samt en röd tråd som du följer genom hela uppsatsen som gör texten väldigt lätt att läsa.

2012-05-13 @ 20:48:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0