Body Modification

Body modification- examensarbete av Lovisa Lundgren

 

 

 

  

Inledning

Jag har valt att skriva om body modification i min uppsats. Jag valde det ämnet på grund av att jag tycker att det är intressant. Intresset har jag fått för att jag tycker att det är fint med kroppskonst och många jag känner är intresserade av det. Jag har också valt att skriva om detta eftersom jag vill veta mer om det. Genom att skriva den här uppsatsen hoppas jag att jag får veta mer om det här ämnet och att jag får svar på mina frågor. Ämnet ”body modification” är väldigt brett så jag har valt att inte skriva om allt som det innebär, jag tänker skriva om lite historia, suicide suspension, piercing och tatueringar.

Syfte

Mitt syfte är att ta reda på varför så många har börjat intressera sig för body modification, varför folk gör detta och om det görs seriöst eller om många ser det som en lek. Så jag har några frågor jag tänker försöka besvara i min uppsats:

  • Varför blir det mer och mer vanligt med kroppskonst?
  • Används tatueringsmaskinen som en leksak nuförtiden?
  • Varför vill folk frivilligt göra illa sig själv?

Metod

Jag kommer att söka efter information om body modification på internet mestadels och kanske i böcker om jag hittar några. Jag tänker använda mig utav flera olika källor så att det jag skriver blir trovärdigt. Jag tänker försöka besvara frågorna jag har valt ut så bra som jag kan genom att försöka hitta så mycket och så bra information som möjligt som handlar om just de frågor jag har valt. Några nyckelord jag tänker använda mig av i mitt sökande är: tatuering historia, piercing historia, suicide suspension, body modification.

1.    Historia

Body modification eller ”kropps modifiering” som det heter på svenska är ett ganska brett begrepp, det kan vara allt mellan en vanlig piercing i örat, hänga sig själv i krokar och att göra implantat under huden.

När många människor hör ordet ”body modification” så tänker dom ofta på extrema saker som att vara tatuerad över hela kroppen eller liknande men i själva verkat så har dom ofta gjort någon form av kropps modifiering på sig själva då det är svårt att hitta kvinnor utan någon piercing i öronen idag.

Kroppsmodifiering har funnits väldigt länge men har inte alls använts lika mycket och på samma sätt som det görs idag. Förut använde man sig av det i till exempel heliga riter i Afrika, då gjorde dem tatueringar och ärrbildningar för att visa vem dem är, fira något eller för att försöka anropa någon gud/ande. Den äldsta tatuerade mannen som har hittats är från år 3300 före Kristus, han hittades år 1991 och hans tatueringar föreställer djur och andra varelser. Näs-piercingar har funnits i mellanöstern sedan 4000 år tillbaka, piercingar i öronen och näsan nämns även i bibeln.

Piercingar i läppen är och har länge varit populärt bland stammar i Afrika och Syd Amerika, där förstorar dem sina hål i läppen med hjälp av trä eller ler ”plattor” som liknar små tallrikar. Förr i tiden så spelade storleken på ”tallrikarna” stor roll genom att ju större ”tallrik” man hade desto bättre status hade man i sin stam. Men nu beror storleken mest på hur stort den som använder det vill ha. Kvinnorna tillverkar själva sina ler tallrikar.

 

1.1     Suicide Suspension

 

Att hänga i krokar kan vissa anse som tortyr medan andra ser det som en njutning eller bara något de måste prova på. När man sätter fast krokar någonstans på kroppen och sedan hänger sig själv i krokarna kallas det för en suicide suspension och det är en form av kropps modifiering. Processen utförs av en professionell utövare och görs försiktigt. Det finns ungefär sju olika sätt som är mest normala att göra det på och det är att sätta krokarna i bröstet, knäna (då hänger huvudet närmast marken), övre ryggen, magen, armarna, ryggen och benen, bröstet/överkroppen och benen.

Människor gör sådant här av olika anledningar, många gör det under meditation för att komma närmare ”andra sidan” det är också många som gör det för underhållningens skull eller som en uppvisning inför publik.

 

Så här säger Kristoffer om sin suspension: ” Varför hänga i krokar?
Jag har länge känt att jag vill hänga i krokar. Jag har länge funderat på OM min kropp klarar av det eller inte. Jag har sett det som ett sätt att utmana mig själv och tänja på gränserna. Sen har jag pratat med folk som har hängt flera gånger och dem beskriver känslan som "skön på ett konstigt sätt" då kroppen pumpar adrenalin vid hängningen (kan liknas med känslan av att hoppa fallskärm har jag hört). Det hela börjar med att man funderar på hur det skulle kännas och om man skulle klara av det. Ju mer man tänker på det desto mer nyfiken blir man. Tillslut når man en punkt när man känner att man vill dit. Och när jag var där så bestämde jag mig för att göra det.
Hur känns det?
Hur det känns är väldigt olika. Vissa tycker att det gör ondast att sätta i krokarna, medan andra tycker att själva hängningen är mest smärtsam. På mig gjorde det inte ont alls när dem satte i krokarna. Däremot sen när dem riggat upp mig och började hissa upp mig, så det blev vikt i krokarna gjorde jätte ont. Jag hängde i fyra krokar och vägde ca 87 kg när jag gjorde det. Så det blir i snitt lite mer än 20 kg per krok om man slår ut det. Jag hissades upp 3 gånger tror jag och det kändes mindre för varje gång. Han som utförde det på mig berättade efteråt varför det kändes så. Han sa "Första gången du hissas upp så slits bindväven isär under huden, och det upplever många mycket smärtsamt, nästa gång du hissas upp så upplever du inte det för att då är det redan uppslitet under huden". Så det gjorde ont, men jag skulle lätt göra om det.”

Förberedelserna för en sådan här akt kan ta längre tid än själva hängningen då det krävs mycket uträkningar för att kunna genomföra det. Man måste räkna ut hur stora krokar personen behöver beroende på hur stor personen är och vad den väger, för små krokar på en för stor person kan göra att krokarna spräcker sig genom huden. Innan man gör en suspension bör man tänka igenom det ordentligt och inte göra det som något spontant. Själva upplevelsen blir mycket trevligare om du är lugn inom dig när du ska göra det men självklart så kan man ju vara spänd på om det kommer göra väldigt ont men man ska ha vant sig vid tanken och blivit lugn vid tanken.

 

1.2 Piercing

Att göra piercings har blivit alltmer populärt och accepterat i samhället. Det finns många olika ställen på kroppen där man kan göra piercings, egentligen kan man göra det över hela kroppen. Den vanligaste piercingen är den som man gör i öronen, det är flest kvinnor som har dem men också väldigt många män. Andra vanliga piercingar är: Näspiercing (ring eller barbell i näsvingen) Septum (ring eller plugg i huden mellan båda näsvingarna) Labret (ring eller barbell i mitten av läppen eller på sidan, då kallas det för ”offside labret”) Tungpiercing (barbell en bit in på tungan) Bröstvårtan(ring eller barbell) Navel (barbell) . Piercingar kan man ha på sig av olika saker, i vissa länder skaffar man piercingar i religiösa riter fast det som är vanligast är att man skaffar en piercing bara för att man tycker att det är snyggt. Det finns ingen bestämd åldersgräns för piercingar och många piercar sina öron vid mycket ung ålder. Alla piercingstudios bestämmer själva vilken åldergräns dem vill ha för olika piercingar, vanligast är 15/16 år med föräldrars tillstånd. Den enda piercingen som har samma åldergräns nästan överallt är genital piercingen som det är 18årsgräns på.

Det finns något som heter dermal anchor och skindiver, dem två är en typ utav piercing fast samtidigt är det ett halvt implantat också. Skindivers och dermal anchors är väldigt lika varandra, den enda skillnaden mellan dem är att skindivers ofta är flera stycken bredvid varann medan dermal anchor bara är en. Man kan ha sådana här piercingar vart som helst på kroppen, några vanliga ställen är runt ögonen, vid nyckelbenen och vid höftbenen. Vanliga piercingar brukar ”sticka ut” på två ställen men den här typen utav piercing sticker bara ut på ett ställe då den undre delen av piercing smycket sitter under huden.

 

1.3 Tatueringar

Tatueringar är väldigt vanligt nuförtiden, och folk gör det både för viktiga saker som minnen och för skojs skull. Det är 18 års gräns för att tatuera sig eftersom kroppen inte har växt klart och för att man inte anses vara säker på vad man vill när man är under 18, en tatuering har man ju hela livet så då kan man inte ändra sig såvida man inte tar bort den genom ett kirurgiskt ingrepp. Förut så var det förmodligen mycket mer smärtsamt att göra tatueringar då dem använde nålar manuellt eller färgade pinnar, ibland gjorde dem också sår och fyllde såren med aska. Nuförtiden används en tatueringsmaskin.

Det är många som blir ”hemma tatuerare” då det är billigt och många tycker att det är roligt, en tatueringsmaskin kostar inte så mycket, ungefär 2 500 kr. Men det kan vara negativt också eftersom många bara gör en massa spontana tatueringar på sig själv och sina kompisar då dem har en egen tatueringsmaskin, sådana tatueringar som dem sedan kan ångra och kanske vill ta bort och då blir det väldigt dyrt. Det är dyrare än att göra en tatuering och smärtan är värre.

Det är många som säger sig vara en tatuerare bara för att dem har en tatueringsmaskin men det är faktiskt väldigt mycket jobb för att kunna bli en bra tatuerare. Man måste vara väldigt duktig på att rita, man kan inte vara det minsta skakig om händer, och man måste ha gått någon form av utbildning. Först då kan man kanske få en plats att praktisera på.

 

Slutdiskussion

Jag tror att det blir mer och mer vanligt med kroppskonst för att det blir alltmer accepterat i samhället och många tycker att det är fint med någon form av dekoration på sin kropp.  Förut så var det mindre accepterat i samhället och man kunde lätt bli dömd negativt av människor som man knappt kände bara för att man hade en tatuering eller en piercing i näsan till exempel men nu är det så vanligt så människor i omgivningen tänker knappt på det. Dock så är det självklart mycket svårare att få jobb om man är tatuerad på halsen eller över hela armarna.

Många ser nog tatueringar som en lek men jag tror ändå att dem flesta förstår vad en tatuering innebär och att det inte är något man ska göra bara för att man är uttråkad och råkar ha en tatueringsmaskin. Dem flesta gör ju sina tatueringar för att hedra någon eller för att man har ett motiv man tycker är extremt snyggt, det är inte som att man bara kluddrar. Jag tycker att det är coolt när man har någon egen-ritad tatuering, alltså en tatuering som man har ritat själv på ett papper och sedan gett det till tatueraren, då blir det en mer personlig tatuering.

När det gäller suicide suspensions och att göra illa sig själv för ”njutning” så tror jag att nästan ingen som gör det tänker på det på ett sätt att göra illa sig själv för njutning faktiskt. Dem flesta ser det nog som en cool sak att prova, om man pratar med folk som har gjort det så beskriver dem det ju som en riktigt cool känsla så det är väl mest därför man vill prova på det själv.

Det har varit roligt och intressant att läsa och skriva uppsats om det här och jag har lärt mig några nya saker. Jag använde bara internet för att hitta min information då jag inte hittade någon bok om detta.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0