Brazilian Samba

Examensarbete av Linda Risberg

1)
  Inledning:

Nu är det dags att röra på höfterna för i denna fackuppsats kommer du som läsare få reda på mycket information och fakta om en dansstil som heter Brazilian Samba eller ja.. Brasiliansk Samba som vi kallar det på ren och klar svenska.

 

Jag valde att skriva om Brasiliansk Samba för att det är något jag ägnar min fritid åt, och det är något jag är väldigt intresserad av att veta mer om. Jag gillar utmaningar men inte allt för svåra, och eftersom det är fruktansvärt svårt att hitta information om just Brasiliansk Samba så antog jag mig utmaningen att hitta information om just mitt ämne som jag valt att skriva om.

Jag har spenderat mycket tid på att få den här fackuppsatsen så bra som möjligt, så jag hoppas att du lär dig något nytt som du inte redan visste och har roligt medan du läser min fackuppsats. Välkommen till en uppsats som skiljer sig från mängden!

 

1.1)  Metod:

För att hitta information om just mitt specifika ämne som jag valt att skriva om har jag använt mig utav internet som min största informationskälla. Jag har även försökt använda mig utav uppslagsböcker men det gav tyvärr inget resultat, hittade ingen bra bok med fakta i och det var omöjligt att hitta en bra uppslagsbok som innehöll den fakta jag strävade efter. Med internet så har jag fått alla mina frågor besvarade som jag i början ställde mig innan jag började skriva.

 

1.2)  Syfte

I mitt arbete är mitt syfte att få reda på hela historien bakom den Brasilianska samban och vad den betyder för just Brasilien. Är det en sorts högtid eller är det bara en gladrik fest som firas? Jag har här gjort en frågeställning som är viktig för mitt arbete och alla dessa frågor har naturligtvis svar som kan finnas senare i denna text.

 

  • Vad betyder den Brasilianska Samban för människorna?
  • Firas den på olika sätt i olika delstater i Brasilien?
  • Vart kommer den Brasilianska Samban ursprungligen ifrån?
  • Vilka olika dansstilar finns det i den Brasilianska Samban?

 

 

1.3) Bakgrund

Jag valde mitt specifika ämne pågrund utav mitt intresse för just Brazilian Samba. Jag ägnar min fritid åt att dansa denna dans med No pé steg och Pagode steg som inriktning och jag tyckte att detta var ett bra ämne för mig att skriva om eftersom jag inte vet hela bakgrunden för dansen och dess historia. I Brasilien är det inte bara en dans utan det är som en rolig och härlig fest eftersom Brazilian Samba just går ut på att det är ett karneval tåg. Tåget är fullt med både tjejer och killar, dock är det mest tjejer som förekommer, de dansar i takt till den härliga och fartfyllda musiken med en stor hatt på huvudet och en tjusig samba dräkt bärandes på kroppen.   

 

1.4) Brazilian Samba

Idag dansas den Brasilianska Samban i ett karneval tåg, vilket det inte gjorde förr i tiden när den uppkom. Förr i tiden fanns det bara den klassiska par Samban som man dansade man mot kvinna i ett par, senare när tiden och åren gick uppfanns nämligen den Brasilianska Samban som har sina rötter i Rio De Janeiro. Det som är nytt är att nu dansar man ensam, alltså solo i ett så kallat karneval tåg, dock gäller det inte för alla dansstilar. Vissa kan man självklart dansa två och två, som exempel Samba Pagode och Samba Gafieira, mer information om dem hittas längre ned på denna sida. I ett klassiskt karnevalståg som är i Rio De Janeiro är man flera tusentals människor som är med och dansar i tåget, då är det blandat med både killar och tjejer. Oftast är killarna med i en batteria vilket menas med att de står längst bak i tåget och spelar musiken, slår på trummorna och blåser i trumpeterna och alla de instrumenten som behövs för att göra en lyckad festival, medan tjejerna gör sitt bästa och dansar fint i takt till musiken. Vid små fester finns det inget maximum eller minimun antal så det kan vara olika från tåg till tåg, hur många människor det är som deltar. 

Det finns olika stilar som man kan dansa i den Brasilianska Samban, stilarna som man kan dansa är Samba no pé, Samba de Gafieira, Samba Pagode, Samba Axé, Samba reggae, Samba rock och Samba de roda. De tre vanligaste stilarna man dansar vid stora karnevaler är Samba no pé, Samba Pagode och Samba Axé.

De tre mest förekommande dansstilarna finns lite mer beskrivna här nedanför.

 

Samba no pé- Samba no pé är en solo dans, som varje individ dansar, denna dansstil används alltid på en karneval, eftersom alla fotrörelser blir snabbare och snabbare desto snabbare trummorna börjar slås på, eftersom detta är en solo dans är den väldigt modern och det är ifrån Samba no pé man får sina grundsteg till att senare utvecklas stort i den Brasilianska Samban.  

Samba no pé, betyder just ”Snabba fötter” och det lever verkligen upp till sin betydelse. Tjejerna som dansar i karneval tåget bär alltid högklackat och då blir det en större effekt på hela dansen, eftersom allt går väldigt, väldigt fort.

 

Samba Pagode– Samba Pagode är en av Brazilian Sambas alla olika dansstilar som man kan dansa vid stora karnevaler. Pagode är faktiskt en stil som man dansar tillsammans man mot kvinna, då behöver man inte dansa solo som i de andra dansstilarna.  Samba Pagode liknar Samba Gafieira väldigt mycket, Samba Gafieira fick sin inspiration från den klassiska par dans Samban som man dansar i tio dansen, Samba Gafieira har även no pé steg i sin koreografi vilket är väldigt populärt.  I Samba Pagode är det mindre akrobatiska rörelser och mer intima rörelser än de andra dansstilarna och det är just det som gör denna stil unik.

”E o Tchan”, är ett populärt Samba Pagode band, som bara sjunger och spelar Pagode låtar, de satsade på att lyckas med deras musik och om man åker till Rio de Janeiro idag kan man faktiskt höra ”E o Tchan” låtar i deras stora och maffiga karneval tåg. Gruppen ”E o Tchan” har sitt ursprung i Salvador och Bahia i Brasilien.

 

Samba Axé- Samba Axé är inspirerat av Samba no pé, i denna dansstil kan man hitta väldigt mycket Samba no pé steg, speciellt när det kommer till fotrörelserna, så man kan säga att dessa två dansstilar är väldigt lika. Samba Axé är också en solodans, som dansas väldigt mycket under karneval tågen. Samba Axé är en väldigt snabb och fartfylld dans, där höfterna är det viktigaste som man kan ha till användning.  Man jobbar mycket med höftrörelser och sina snabba fötter som man kopierat från Samba no pé.

Samba Axé blev populärt 1992 i Bahia (delstat i Brasilien) under deras karneval tåg och är än idag en väldigt populär stil.  

 

Tillsammans med dessa häftiga och fartfyllda dansstilar behövs det fina dräkter, skor och hattar. Det som man bär i dagens läge i den Brasilianska Samban är en stor hatt med mycket fjädrar, pärlor och diamanter på, en samba dräkt som består av en dekorerad bh med mycket pärlor och diamanter sedan ett par stringtrosor som är dekorerad med lite fjädrar och pärlor, man kan säga att det är en ”pärl stringtrosa”, sedan så brukar man ha armband/arm smycken, de ska matcha till samba dräkten och de är precis lika dekorerade som dräkten annars hör det inte ihop, tunna strumpbyxor brukar också användas, sedan så är det klackskor, som är pricken över i:et. Utan högklackade skor skulle allt förlora dess karaktär och dansen i sig skulle bli mindre livfull, eftersom fötterna är ett mycket använt hjälpmedel är nästan alla fokus på dem, så det är ju extra bra om man har snygga klackskor man kan dansa snyggt och bra i. Smycken och smink är också väldigt viktigt, att bära navel piercing, ska nästan alla tjejer göra eftersom man visar magen och det är extra glamoröst om man har en fin piercing som glittrar medans man dansar runt i takt till musiken, örhängen brukar också användas.  

På de tre bilderna här nedanför ser man en klassisk Samba dräkt.

 

Bild 1,                                                                
Bild 2,                                                                        

 

Bild 3


1.5)
Brazilian Samba – Historian

Den Brasilianska Samban har sitt ursprung i Bahia som är en delstat i Brasilien, men den har sina rötter i Rio de Janeiro. Brazilian Samba börjades att dansas i Brasilien i slutet av 1900-talet, och har sen dess bara fullföljts att dansas.

Till Rio De Janeiro åkte många slavar under år 1888 från bland annat Bahia och Salvador för att få kontakt med den Brasilianska Musiken och kunna ta med lite av deras melodi till deras egen musik. Det var sedan i Rio De Janeiro som dansen utövades av just de slavar som kom på besök i landet. De hjälptes åt och med sina kunskaper gjordes den Brasilianska Samban och till det fanns det härlig musik som man senare började komponera allting tillsammans.

Samba skolorna är ett par väldigt stora organisationer med upp till 5000 medlemmar som de tar in och lär dem dansa Samba samt bli bättre på vad de redan kan, de får även möjligheten att lära sig att sy och designa sin egen Samba dräkt, mest för de rika som har råd att betala den dyra kostnaden. Medlemmarna i organisationen får även möjlighet att lära sig en del om musiken och dess ursprung. För att senare i Karneval tågen ha kunskap, skicklighet och taktkänsla så att rätt rörelser görs vid rätt melodi och takt till musiken.

 

1.6) Brazilian Samba – Högtid/gladrik fest? Hur firas detta speciella event i olika stater?

Brazilian Samba firas ju inte bara i Rio De Janeiro, det firas i många olika stater i Brasilien. Om man vill se ett riktigt stort och maffigt karneval tåg ska man åka till Rio De Janeiro där blir man inte besviken, några fler stater där detta 4 dagar långa event från fredag till tisdag håller på är ibland annat i São Paulo, Bahia och Pernambuco. Alla dessa stater har sitt eget sätt som de väljer att fira detta event på alla har en olik stil, och dessa stilar kan ni hitta förklarade här nedanför, låt oss börja med Rio De Janeiro och hur detta event firas där.

 

Rio De Janeiro Style – Blocos är en grupp musikanter och dansare som spelar instrument och både dansar vid speciella event och högtider. De åkte till Rio De Janeiro i slutet av 1900-talet och i deras grupp bestod det av flera personer med olika egenskaper för en gång skull, nu var det inte bara dansare och musikanter nu var det även designers som kunde designa t-shirts och kortärmade samt långärmade tröjor.

De blev kända när de började spela musik på gator fulla av glada och positiva människor, gruppen blev tillslut kallade ”Fathers” och är idag en känd grupp i en av Samba skolorna de har i Brasilien.

Om du åker till Brasilien under karneval veckan till Rio De Janeiro får du vara beredd att betala nästan det fyrdubbla priset för vad du ska göra under just din semester. Allt blir dyrare när karneval dagarna sätter igång, hotellrum och buss/tåg resor blir också allt dyrare och dyrare. Det brukar för det mesta vara fullbokat under dessa dagar på vart enda hotell så om du har otur så får du checka in på ett hotell som ligger lång bort från staden. Då kan det bli väldigt svårt sedan när du ska ta dig in till centrum för att sen kolla på det läckra karneval tåget senare på kvällen.

Rio De Janeiro har ju sin alldeles egna stil när det kommer till karnevalen, under dagarna brukar de för det mesta bara umgås och ta det lugnt alla tillsammans. De brukar oftast ta det lugnt på stränderna där allting är fridfullt och inget behöver stressas.

Senare på kvällen är det dags för karneval tåget och i dagens läge är det ungefär 100 grupper som deltar i karneval tåget i Rio de Janeiro. Samba skolorna brukar oftast alltid ta in flera människor så det brukar alltid vara en siffra över hundra. Detta är inte bara en glädjerik fest detta är också en tävling, där en skola endast kan stå som segrare. De bedöms på hur Samba dräkterna är gjorda, temat, bandet de valt och musiken och hur de väljer att uppträda och presentera sin dans och vad varje grupp har tränat på i sin samba skola.

Samba tåget i Rio De Janeiro håller på från söndag till måndag kväll.

 

São Paulo Style – Karnevalen i São Paulo håller på från fredag kväll till lördag kväll. Precis som det nämndes tidigare så är samba skolan i São Paulo också med i denna karneval tävlingen och de satsar precis som alla andra skolor på att vinna och stå först upp på prispallen.

Vai-Vai är den äldsta samba skolan som finns och de har vunnit karneval tävlingen hela fjorton gånger, skolan har även mest fans och den är mest populär att välja på när det kommer till att välja vilken skola varje individ vill tillhöra.

 

Bahia Style – I Bahia skiljer sig karnevalen lite från de andra staternas stil. I Bahia har de inte valt att dansa Samba no pé och Samba Pagode, utan här har de valt att dansa Samba reggae och Samba Axé. I Bahia skiljer sig även musiken från de andra staternas smak, här har det valt att spela musiken med en helt annan rytm.

För att den svarta befolkningen skulle få delta och göra sina danser i Bahia gjordes under 1880-talet en officiell Bahia karneval, som domineras av den lokala konservativa eliten.

 

Pernambuco Style – Enligt boken ”Guinness Book of World Records” finns det största karneval tåget i Pernambuco som ligger i nordväst i Brasilien. Rytmerna de brukar dansa i deras karneval tåg är bland annat Frevo och Maracatu.

Frevo är en dansstil med lite afrikanska akrobatiska rörelser och steg, i denna stil används ofta ett öppet paraply med dansas med för att göra hela numret lite mer coolare.

 

1.7) Sammanfattande slutdiskussion

I mitt arbete har du som läsare fått lära dig lite mer om Brazilian Samba, hur det fungerar, vad det går ut på samt dess ursprung. När jag påbörjade mitt sökande hade jag ingen som helst aning om vad Brazilian Samba egentligen är förutom en fartfylld och livlig dans, jag hade inte heller så stor koll på deras olika dansstilar samt hur karneval tågen går till och hur länge de håller på.

Nu när mitt arbete äntligen är klart har jag lärt mig hur mycket som helst om just mitt ämne jag valde att skriva om från början. Det har varit väldigt svårt att hitta information om just Brazilian Samba men jag gjorde mitt bästa och lyckades få ihop den här fackuppsatsen.

Det jag har lärt mig av mitt arbete och mitt sökande efter svaren är att karneval tågen egentligen är en tävling mellan en massa olika Samba skolor. Det är en högtid eftersom det firas en gång om året men jag trodde från början att detta var bara för skojs skull och för att dansa av sig all den energi man har i kroppen, men jag hade fel. Detta är en tävling som endast en skola kan stå som segrare och den skolan bedöms på hur bra det har gått för de människorna som jobbat i en av grupperna samt deras klädnad, musik stil och koreografi. Karneval tåget är ett fyra dagar långt tåg som håller på från fredag till tisdag, och varje stat i Brasilien som deltar får två dagar var att visa upp deras framträdande. Det de har komponerat tillsammans alla dansare och alla musikanter med deras egenskaper om musik.

Som jag nämnde i början av min text så valde jag mitt ämne pågrund av mitt intresse för just denna dans, jag är glad att jag valde detta ämne för nu har jag skaffat mig kunskaper som jag inte hade för två veckor sedan. Det har varit tufft att arbeta med detta ämne, för att hitta information har som sagt inte varit det lättaste, men jag är glad att jag har lyckats!

 Källförteckning

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Brazilian_Carnival

http://en.wikipedia.org/wiki/Samba

http://www.sambamusic.com/brazilian-samba-music.html

http://en.wikipedia.org/wiki/Samba_school

http://brazilianfantasy.blogspot.se/2010/11/samba-costumes-for-sale.html

 


Kommentarer
Postat av: Alva

Din inledning var väldigt bra men lite kort. Den var lite kort men den fångade ändå läsarens intresse. Språket var bra, jag hittade inga stavfel men något grammatiskt fel. Dock så borde du variera ditt ordspråk lite mer. T.ex. när du använder namnet på en dans så kan du variera namnet med "dansstilen" osv. Men annars var det jättebra!



Något som kan bli jobbigt som läsare är att dina meningar är lite för långa. Du skulle kunna korta ner dem på många ställen och använda dig lite mer av kommatecken.

Underrubriker har du med vilket är jättebra, det gör det lätt att hitta i texten. Dock så passar underrubriken "bakgrund" bättre in på syfte.



Din uppsats har mycket intressant information. Man får reda på mycket om brasiliansk samba och du har besvarat alla frågor som du har med i din frågeställning.

Du har använt dig av olika källor och du har omformulerat informationen på ett väldigt bra sätt.



Din diskussionsdel innehåller en bra och klar sammanfattning av ditt ämne. Dock så diskuterar du inte speciellt mycket om dina egna åsikter. Detta är i och för sig en aning förståeligt med tanke på ditt ämne, men du kunde ha utvecklat dina åsikter om dansen lite mer.



Det märks att du har lagt ner mycket tid på din uppsats och den information du har lagt fram är väldigt l läsvärd.

Din uppsats innehöll mycket fakta som var väldigt intressant att läsa!

Bra jobbat Linda!



2012-05-13 @ 19:45:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0