Freestyle skidåkning

Examensarbete av Anton Björklund

Inledning

Denna uppsats kommer att handla om Freestyle skidåkning. Jag har valt att arbeta om just Freestyle skidåkning på grund av att det är något jag älskar att göra och något jag vill gräva djupare i, något jag vill lära mig mer om. Jag vet mycket om hur genren ser ut idag och hur välutvecklad den är, men jag har väldigt lite kunskap om hur det började och hur den har utvecklats. Därför vill jag lära mig mer om det och det är det min uppsats kommer att handla om.

Syfte

Mitt syfte med uppsatsen är att ta reda på hur freestyle skidåkningen startat och utvecklats över åren. Jag vill även ta reda på om några företag eller skidanläggningar hjälpt till att utveckla sporten samt hur freestyle (newschool, big air och slopestyle) som OS gren kommer att påverka sporten.

  • Hur startade Freestylen?
  • Hur har företag och Skidorter hjälpt till i utvecklingen av sporten?
  • Hur kommer sporten påverkas av att vara en gren i OS?

Metod

För att kunna genomföra den här uppsatsen och få svar på mina frågor måste jag söka mycket information och internet är den enda källan jag har hittat. Dock använder jag mig inte bara utav text, videoklipp är också en väldigt bra källa att använda sig utav, speciellt när man skriver om just skidåkning. Jag gör även alla mina sökningar på engelska på grund av informationsbristen från svenska källor. Nyckelorden jag använder mest i min informations sökning är: Freestyle skiing / Freestyle skiing history för att få tidig historia samt information om de tidiga genrena, Freeskiing / Newschool skiing för senare historia från början av 90-talet fram till idag och information om de nya genrena  .

 

1.1 The beggining of the beggining

För att få reda på hur freestylen startade måste vi gå tillbaka ända till 30-talet, då folk för första gången vågade testa något annat än den vanliga, enformiga slalomåkningen. Man började till exempel köra puckelpist och bygga små hopp i backarna när inte det var några pistvakter i närheten. Man började göra konster i hoppen i skidbacken så som rullningar och olika kullerbyttor, de vill säga gymnastikinspirerade konster. Det här var inte bara startpunkten för sporten i sig, utan ett helt nytt tankesätt och folk började tänka i nya banor. Det var inte bara början för freestyle skidåkningen, det här var också starten till mycket andra freestyle sporter som vi har idag, till exempel BMX och FMX (Freestyle motorcross). Sporten var väldigt liten, men 1979 kom det första stora genombrottet i sporten när tre freestyle genrer godkändes av FIS (International Skiing Federation). FIS blev tvungna att tillåta de här sporterna eftersom sporterna hade vuxit i popularitet och de hade resulterat till fler tävlingar, FIS ville då minimera skadorna så de gick in och godkände sporten och skrev regler och riktlinjer. De tre genrerna var Moguls, Aerials samt skidballet och de här tre grenarna fick nu klassas som sporter.

 

1.2 Gettin’ up

Strax efter godkännandet av sporten 1979 planerades den första världscupen i freestyle skidåkning, med FIS godkännande vart det mycket lättare att få med skidanläggningar på att sponsra tävlingar med till exempel reklam, sjukvårdare och framförallt platsen att ha tävlingen på. Den första världscupen gick av stapeln den sjunde januari 1980 med den första tävlingen som hölls i Poconos och avslutades den trettionde mars 1981 i Whistler. Under världscupen fick sporten mycket uppmärksamhet eftersom det här var första gången det var en organiserad världscup i freestyle skidåkning och det var deltävlingar på många olika skidorter så folk som aldrig hade hört talas om sporten kunde se en tävling om de var i området. 1986 hölls det första världsmästerskapet i freestyle skidåkning i Tignes, Frankrike och sporten fortsatte att växa snabbt. Redan år 1988, endast nio år efter sporten godkänts var den nu med på os i Calgary som ett demonstrations event.

 

1.3 Newschool skidåkning

I slutet av 80-talet/början på 90-talet så hade många professionella mogulåkare tröttnat på att allting blivit så enformigt efter ett tag. Vart de än åkte så var det samma puckelpist bana och i tävlingarna gjorde alla samma trick. De ville ha förändring och det fick dem igenom att bygga egna hopp och testa nya tricks i, det var friare än de 2 hoppen under ett mogulsåk, det var inga regler och ingen press. De började göra tricks som kanske skulle ge dem minus poäng under en tävling, och det utvecklades fort. I början kom de på nya tricks varje vecka och dem började åka mer och mer. Många slutade till och med i mogulslagen för att åka bara Newschool. Många började även åka i snowboardens halfpipes och parker (halfpipes som ett halvt rör där man kan göra tricks på kanterna), men det uppskattades verkligen inte av snowboard åkarna och i vissa halfpipes/parker var skidåkare inte ens tillåtna att komma in. Snowboardåkningen och skidåkningen var från början väldigt separerade, det fanns till och med olika zoner för dem att åka i. Sporterna växte dock närmare och närmare varandra genom att skidåkningen höll på att bli som snowboarding startade, en freestyle sport. Det tog inte lång tid innan parkerna utökades och blev öppna för alla, inte heller långt tid innan skidåkningen blev inspirerad av snowboardens form med toppar i båda ändarna. År 1997 så gick skidföretaget Salomon ihop med ett gäng skidåkare och designade twintip skidan. Skidan ser ut som en vanlig skida för någon som inte är så insatt men skidan har två stora skillnader, den har dubbla toppar som gör att man kan åka bakåt lika bra som framåt och bindningen är mittmonterad som gör att man kan hålla balansen lika bra vilket håll man än är åt vilket är en grym fördel när man snurrar. Twintip skidan var ett stort framsteg i skidåkningen som öppnade för mycket nya trick eftersom man nu kunde både landa baklänges i hoppen och hoppa i dem baklänges. Newschool skidåkningen är befattningen på skidåkningen som startade här och vi har än idag. Newschool skidåkning innebär en friare åkstil med twintips och oftast i park men även backcountry som innebär att man åker på ett opistat  ställe de vill säga inte i en vanlig skidbacke.

 

1.4 Hur har företag hjälpt till i utvecklingen av sporten?

Utan sponsringar från både skidorter och företag hade inte freestyle skidåkningen varit så stor som den är idag. Under hela freestylens existens så har det alltid funnits företag som sponsrat tävlingar och individuella skidåkare, vilket har hjälpt sporten mycket. Line har så länge dom funnits stött skidåkningen och hjälpt till att utveckla den. Line sägs vara det första Newschool skidåknings företaget, och dem har utvecklat skidor och sponsrat pionjärer inom sporten enda sen deras start 1995. Ett annat företag som varit till enorm hjälp genom utvecklingen av newschool speciellt med publicitet är Red Bull. Det är Red Bull som bär mycket av ansvaret till att så många vet vad freestyle är eftersom Red Bull är företaget som anordnar de största tävlingarna med de största stjärnorna och de största hoppen. Red Bull anordnar tävlingar över hela jordklotet i alla sorters sporter. Vart de än åker så blir det stort. De skapar så unika tävlingar att de fångar alla sorters människors intresse, även de som i vanliga fall inte är särskilt intresserade i skidåkning. Att se skidåkare som hoppar i världens största hopp, åker ner för ett orört berg eller gör tricks ner för räcken mitt på Sergelstorg i Stockholm är något som fångar de flestas uppmärksamhet. Även om många skidorter från början haft en negativ inställning till freestylen eftersom de från början tyckte det förstörde de fina backarna och skapade oreda, så har den attityden ändrats helt. I mitten av 90-talet så började terrängparker för både skidor och snowboards dyka upp på stora skidorter för att tillfredställa åkarna, men på de flesta skidorter så blev parkerna uteslutna. Idag så har nästan alla skidorter en terrängpark eller en snowpark som det heter i freestyle världen. Det är idag svårare att hitta en skidort som inte har en. Parken har alltså blivit en naturlig del av skidåkningen och skidorter till exempel Åre satsar väldigt mycket pengar på sina snowparks och har till och med gjort en TV-reklam för sin park.

 

1.5 Freestyle skidåkning som OS gren

I juli 2007 beslutade den olympiska kommittén att både slopestyle (park) och halfpipe skulle vara grenar i de olympiska spelen 2014 i Sochi, Ryssland. Det var ett beslut som fick åkare världen över att översköljas med blandade känslor. Skidforum på internet överflödades med diskussions trådar om beslutet kommittén hade tagit. Många trodde att sporten bli en vanlig tråkig bedömnings sport, en sådan som gjorde att freestylen skapades för att den var för strikt och inte lika fri. Många tror att själen och hjärtat i sporten kommer försvinna och att den kommer bli som den robotaktiga skidåkningen som freestylen en gång gick ifrån. Andra däremot trodde att det här skulle hjälpa sporten och att det skulle ha ett direkt värkande resultat på hur skidåkarna skulle träna, vilka resurser och hur skidåkarna skulle finansieras. Det var väldigt mycket känslor men hur som helst var beslutet taget, grenarna skulle vara med i OS.

 1.6 Sammanfattning / Diskussion

Det här känns som en lyckad uppsats då jag fått reda på svaren till frågorna jag hade och mycket mer än det. Jag har fått läsa väldigt mycket olika tolkningar av informationen jag hittat om freestyle skidåkningen, allra mest om historian om hur det började. Jag har försökt att få en sådan korrekt bild som möjligt åt läsaren av uppsatsen. Jag har under arbetets gång förbättrat mina kunskaper om hur freestyle skidåkningen har kommit till och utvecklats under åren. Det har varit kul att arbeta om det här ämnet eftersom det är något jag älskar att göra och redan saknar efter att backen stängde för en knapp vecka sedan, hur ska det här gå nu när det är cirka åtta månader till nästa åk?

Källor:

http://www.freeride.se/content/5712/

http://www.youtube.com/watch?v=vtRxq4Rj1j4

http://en.wikipedia.org/wiki/Freestyle_skiing

http://www.elysesaugstad.com/2010/02/history-lesson-in-freeskiing.html

http://en.wikipedia.org/wiki/Freeskiing


Kommentarer
Postat av: Anonym

Kommentarer om uppsatsen



Julias kommentar på Anton Björklunds uppsats:



Inledningen handlade mest om ditt eget intresse för freestyle skidåkning. Detta kan ses som både positiv och negativt. Negativt för att det känns som att du skriver uppsatsen endast för dig själv. Positivt för att man kan se att du brinner för ämnet och man antar att du kommer att skriva mycket spännande om sporten.

Språket i texten är mycket bra skriven, dock kan meningarna bli lite långa. Ett mer varierat ordval hade gjort texten ännu mer intressant och de första underrubrikerna var en skön tvist på uppsatsen.



Du var bra på att fånga uppmärksamheten hos åtminstone mig och intresset som jag har för skidåkning har utökats bara genom att läsa din text. Ibland tappar man tråden och måste gå tillbaka och se vad något ord betyder. Frågorna i början av uppsatsen är väl besvarade och jag förstår att det inte kan finnas många böcker om sporten. Red Bulls freestyle tävlingar låter ganska spännande, det kanske är något som jag kommer att kolla in ;)



Jag skulle ha velat att slutsats/diskussionen var lite längre. Jag hade gärna läst mer om ditt intresse för freestyle skidåkning och dina åsikter om sporten i OS. Du verkar annars vara nöjd med din uppsats och det borde du vara. Good work Anton!



2012-04-25 @ 20:04:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0