Joseph Kony

Examensarbete av Annifrid Huhtala

Inledning

I min fackuppsats ska jag skriva om en man från Uganda som heter Joseph Kony. Jag har skapat fyra olika frågeställningar som jag ska försöka besvara i min text:

  • Vem är Joseph Kony?
  • Vad gör Joseph Kony som förtjänar att uppmärksammas?
  • Vad är syftet med kampanjen ”Stop Kony 2012”?
  •  Hur deltar man i kampanjen?

 Detta tycker jag är ett intressant ämne eftersom det är väldigt aktuellt. Människor över hela världen har blivit väldigt insatta i ämnet, vilket är ganska ovanligt under vår tid. Sociala medier har hjälpt till att uppmärksamma honom nu på senare tid på till exempel Twitter, Facebook och bloggar och jag ska gräva mig ner djupare i ämnet. Främst kommer jag att använda mig av internet, vilket de flesta antagligen kommer göra. Dock är det svårt att veta att informationen man får är helt sann när man använder sig av internet. Därför kommer jag använda mig av flera olika källor och sedan jämföra, så man är säker på att informationen stämmer. Videoklipp kommer jag också använda mig av, bland annat ”Kony 2012” videon som var den videon som lyckades uppmärksamma denna sak. En undersökning kommer också att göras för att se vad andra tycker – om tiden räcker till. Andras åsikter tycker jag spelar stor roll i detta ämne, eftersom det varit sådan uppståndelse kring allt detta.

När jag söker information på internet är det viktigt att man söker på rätt ord så man inte får upp allt som finns om ämnet. Det är endast fyra frågeställningar jag har, och därför använder jag mig av dessa nyckelord: Joseph Kony, Joseph Kony LRA, Stop Kony 2012, Joseph Kony åtgärder, Joseph Kony kidnappningar.

Nyckelordet Joseph Kony använder jag mig av för att få lite generell information om honom. Var han kommer ifrån, hur gammal han är, osv. Joseph Kony LRA besvarar mer frågeställningen ”Vad gör Joseph Kony som förtjänar att uppmärksammas?”. LRA är alltså den paramilitära grupp han är ledare för som utför aktiviteter som vi ska prata mer om senare i texten. Stop Kony 2012 kommer leda mig till mer information om kampanjen som ska stoppa honom, och Joseph Kony åtgärder kommer få fram mer information om hur man bär sig åt för att stoppa denna man. När jag söker på Joseph Kony kidnappningar så hoppas jag på att få fram en intervju eller något liknande med någon som varit med om detta, men blivit släppt. Kanske också någon som har syskon som har blivit en del av Konys och LRAs grymheter. Så har jag tänkt när jag bestämt vilka nyckelord jag vill använda.

 

1.1  Vem är Joseph Kony?

Skulle någon ställt frågan ”Vem är Joseph Kony?” för ungefär en månad sen så skulle det inte vara många som skulle kunna svara på frågan. ”Jag vet inte” skulle vara ett svar man skulle fått av 99 % av de man frågade, om man inte skulle fått det svaret av alla. Idag skulle de allra flesta kunna ge en snabb sammanfattning om vem den här mannen är.

 Joseph Kony är en 52 årig man som är ledare för en paramilitär grupp i Uganda, alltså en beväpnad, stridande grupp som inte är med i någon militär organisation. Gruppen kallar sig för LRA, som står för ”Lord Resistance Army” (Herrens motståndsarmé). LRA kämpar för att få ett teokratiskt samhälle, alltså ett samhälle där Gud anses vara den högsta makten och man ska leva efter hans ord. Man ska hålla sig till Bibeln och De tio budorden. Den politiska makten ska inte gå till några andra än präster, de anses vara de viktigaste människorna på jorden. För att lyckas nå det samhället så använder de sig av våldsamma och extrema metoder, vilket är vad som uppmärksammats på senare tid.

1.2  Vad gör Joseph Kony?

Under cirka 25 års tid har Joseph Kony och hans armé kidnappat barn och ungdomar som är bosatta i Uganda. Hur många det handlar om är dock svårt att säga. När man undersökte saken på internet fick man inte något direkt svar då det fanns olika svar på respektive källor, men vad som är säkert är att det handlar om 10 000 tals barn som blivit bortrövade från deras egna hem. De tvingas skilja sig från sina föräldrar och syskon. Pojkarna blir då barnsoldater, som blir exceptionellt torterade av armén. Flickorna förvandlas till sexslavar, som var dag blir våldtagna och behandlade på ett abnormt sätt. Barnen som blir utsatta för detta kan vara ner till 5 år gamla.

De kidnappade barnen blir drivna till att slakta och döda. En sak LRA låter de göra är att mörda sina egna föräldrar och syskon. De blir tvungna till att gå in i deras egna hus, och skjuta de som befinner sig i hushållet. Barnen blir behandlade på ett sjukt sätt, och har behandlats likadant under 25 års tid.

1.3  Stop Kony 2012

Efter 25 år med Joseph Konys och LRAs överextrema försök på att skapa ett teokratiskt samhälle bestämde sig en man vid namn Jason Russell att sätta ner foten. Alla människor som hör om det här och alla andra saker som sker på andra sidan jorden säger ofta ”Det är så hemskt! Hur kan man göra något sådant?” men det är få som faktiskt gör något åt saken. Jason Russell, medlem i Invisible Children, hade fått nog. Han som länge kämpat för att förstora upp denna sak i sociala medier har satsat helhjärtat på detta, och bestämde sig för att göra en video. En video som en vecka efter den släpptes hade setts över 90 miljoner gånger. I den här videon får man se Jason och hans son prata om ämnet, man får följa med Jason till Uganda där han träffar människor som varit med eller har syskon som varit med om kidnappningar och man får även veta hur man kan ta del av den här kampanjen som skapades i samband med den 30 minuter långa videon.  Man får se hur de ska gå till väga för att arrestera denna man som anses vara den elakaste människan på jorden.

Varför skapade Jason Russell den här videon som senare skulle ses 90 miljoner gånger? Vad var syftet bakom denna video? Russell hade ett syfte: Att göra Joseph Kony känd. Innan den här videon skapades var det inte många alls som visste vad som pågick i Uganda, och det han ville göra var att hjälpa människor att öppna ögonen och få reda på vad som faktiskt händer. Mannen som är en av världens elakaste människor förtjänar att uppmärksammas, och det var tanken bakom detta. Inte för att hylla honom, endast för att se till att världen vet vem han är och vad han gör. Man kan ju inte säga något annat än att han lyckades med vad han ville åstadkomma. Invisible Children, organisationen som arbetar med kampanjen och har arbetat med detta en längre tid, har lyckats fått ner 100 soldater till Uganda med hopp om att hitta och förinta honom. Dock har detta hänt utan några resultat, då Kony fortfarande går på fri fot. Amerikanska armén har dock avlagt ett löfte: Om Invisible Children lyckas engagera fler människor kommer de skicka ner fler soldater. Sänks dock engagemanget kommer de ta tillbaka sina soldater, och Kony får fortsätta med sina handlingar nere i Uganda.  

1.4  Hur hjälper DU till?

En fråga man kan ställa sig efter att ha läst denna text är: Hur kan vi hjälpa till? När något sådant här händer i världen så är det ofta så att man inte riktigt vet hur man ska gå till väga för att kunna påverka det. Jason Russell har dock gjort det väldigt klart för människorna som sett videon han skapade hur man ska göra för att stödja deras kamp emot Joseph Kony. Bara att visa intresset och engagemanget kring detta är till en stor hjälp, men det finns andra saker man kan göra för att hjälpa dem ytterligare. I videon förklarar dem utförligt att Joseph Kony är gömd någonstans i Afrikas skog. Han befinner sig inte längre i Uganda, vilket gör arbetet att hitta honom mycket svårare. Genom att skänka pengar till Invisible Children så kan de till exempel skapa mer avancerade sökningsapparater som kommer göra det lättare att hitta honom. Dock så finns de ju människor som inte tycker om att skänka pengar bara sådär: De vill ha något för pengarna de skänker. Därför har Invisible Children gjort flera olika saker som man kan få för pengarna. Det visar att man stödjer Invisible Childrens insatser mot att stoppa Joseph Kony. Det är klädesplagg, planscher, pins, smycken och ett gäng andra föremål. Invisible Children har också satt ihop ett kit med flera saker i som har blivit väldigt

 

populärt runtom i världen. Om man går in på Stop Kony 2012s hemsida och klickar sig in på detta Action Kit som det kallas så står det med stor, fet, röd text: SOLD OUT.

Ett Action Kit som kostar 30 dollar innehåller en T-shirt, ett Kony armband, en Action Guide (alltså en guide där en sammanfattning av videon står ungefär), ett flertal klistermärken, pins och även posters. En stor del av pengarna de har fått in kommer från just dessa Action Kits som blivit grymt stora världen över.

1.5  Invisible Children – En bluff?

Videon som spreds som en stormvind över internet fick i början i stort sätt bara god respons. Efter ett par dagar med videon ute på internet började dock spekulationerna om vart pengarna de får in egentligen tar vägen dyka upp. Responsen var inte längre alltid positiv, vilket de antagligen räknade med när de gjorde videon. Gick verkligen pengarna till det rätta? Efter ett antal undersökningar var det flera som påstod att det bara var 30 % av pengarna Invisible Children fick in gick till vad det egentligen skulle gå till. Resten av pengarna hamnade hos organisationen. Tydligen så ska organisationen använt pengarna till stora fester, alkohol och andra saker som bara rörde företaget, vilket har upprört många. Dock är det svårt att säga om det faktiskt stämmer. När man försöker få reda på mer om detta på internet är det svårt att hitta information där man inte ser några åsikter i texten. Vad som menas med det är att det är väldigt lätt att se om det är någon som tycker om Invisible Children och inte tror på detta har skrivit artikeln/texten, eller om det är någon som inte tycker om organisationen som skrivit den. Man hittar mycket texter som liknar blogginlägg, och man får inte riktigt se saken ur alla vinklar. Organisationen själv har valt att inte kommentera detta, vilket kan leda till att många drar egna slutsatser av deras tystnad.

1.6  Avslutning

I min fackuppsats valde jag att skriva om Joseph Kony, ledare för LRA och en av världens grymmaste och elakaste människor. Han är en man som under ca 25 års tid lett en paramilitär grupp som kidnappat barn i Uganda. Barnen har fått deras barndom ifråntagen, och de har förvandlats till barnsoldater och sexslavar. De har tvingats att mörda sin egen familj, och de har blivit utsatta för massa grymheter man inte trodde man kunde göra. Invisible Children är en organisation som har fått hela världen att öppna ögonen och uppmärksamma detta. De har gjort så människor har blivit engagerade och människor över hela världen har skänkt pengar och visat sitt intresse. Det startade med att Invisible Children lyckades få ner 100 amerikanska soldater till Uganda, som skulle hjälpa till att hitta Joseph Kony och förinta honom. Den amerikanska armén lovade att om de såg stort intresse och engagemang runt detta skulle flera soldater bli nedskickade, vilket var anledningen till att kampanjen ”Stop Kony 2012” startade. Invisible Childrens syfte var att göra Joseph Kony känd, att hela världen skulle få reda på vem det var och vad för grymheter han utsatt tiotusentals barn för. Det har organisationen lyckats med, inget snack om saken. Jag tycker att vad Invisible Children har gjort är riktigt bra. Jag känner en stolthet inom mig att vara människa när jag ser hur mycket dessa människor har gjort för att få till en förändring. Många är väldigt negativa till denna ”Stop Kony 2012” kampanj, vilket jag inte riktigt kan förstå. Om bara 30 % av pengarna organisationen får in går till det rätta så förstår jag att människor blir upprörda, men att människor blir förbannade på den här videon Invisible Children och Jason Russell har skapat och påstår att den inte är sann, då blir jag irriterad. Syftet med denna kampanj var att göra Joseph Kony känd. Syftet var att göra så människor öppnar ögonen och skulle få reda på vem denna man är, så folk vet vad som faktiskt pågår på andra sidan jorden. Det är något organisationen har lyckats med, och Joseph Kony är nu någon som de allra flesta vet vem det är. Jag är väl medveten om att det händer liknande saker i andra delar av världen, andra grymheter som inte borde uppstå, men det gäller också att börja någonstans. Lyckas man stoppa Joseph Kony och LRA så kan man sedan gå vidare till nästa punkt. Detta är också ett sätt att göra så människor runt hela världen blir mer som ett folk. Människors engagemang och samarbete gör folket mer enade och man bryr sig inte lika mycket om var de andra kommer ifrån, man delar bara intresset.

Efter att ha forskat en del kring detta aktuella ämne har jag fått svar på alla mina frågeställningar. Jag har lärt mig mer om vem Joseph Kony är och lite mer om hans bakgrund, jag har lärt mig mer om vad som faktiskt händer nere i Uganda och vad LRA och Joseph Kony utsätter människorna där nere för, jag har fått reda på mer om kampanjen ”Stop Kony 2012” och vad deras syfte med kampanjen är, och jag har fått reda på hur man deltar i denna kampanj som jag inte hade någon aning om innan jag började. Det har varit väldigt intressant att forska kring detta ämne eftersom det är väldigt aktuellt och det är väldigt många som är engagerade, vilket jag tycker är fascinerande, hur mycket människor som faktiskt bryr sig om vad som händer på andra sidan jordklotet. Efter detta examensarbete har jag stor lust att delta i denna kampanj för att stoppa dessa grymheter som sker på vår jord.

 

Källförteckning

http://invisible.tumblr.com/ - 23/3-12

http://cattasbubbla.se/2012/03/07/vem-r-joseph-kony/ - 23/3-12

http://rodeo.net/johan-wirfalt/2012/03/joseph-kony-ett-skramt-monster/ - 27/3-12

http://sv.wikipedia.org/wiki/Joseph_Kony - 27/3-12

http://sv.wikipedia.org/wiki/Paramilit%C3%A4r - 23/3-12

http://na.se/opinion/ledare/1.1574375-aldrig-svart-eller-vitt - 30/3-12

http://www.dn.se/nyheter/emanuel-karlsten-kony-2012-en-debatt-helt-utan-vinnare - 23/3-12

http://vimeo.com/37119711 - 23/3-12

http://invisiblechildrenstore.myshopify.com/products/kony-kit - 2/4-12


Kommentarer
Postat av: William Johansson Visuri

Din uppsats var väldigt intressant att läsa och var även mycket lärorik. Din inledning fick mig att vilja läsa mer och hela uppsatsen var så välskriven att jag faktiskt inte kunde hitta några stavfel eller särskrivningar. Faktadelen i din uppsats var som jag nämnde tidigare väldigt välskriven och den ger en bra inblick i ämnet samtidigt som den är väldigt intressant att läsa. Du hade några frågeställningar i din inledning som du ville ha svar på och det har du lyckats bra med att göra.

En intressant uppsats med mycket fakta!

2012-05-14 @ 00:26:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0