Smartphones

Examensarbete av Melanie Andersson

1.1 Inledning

Smartphones har blivit en stor del av våra liv, och de har påverkat oss en hel del. Men frågan är om dessa effekter mestadels är positiva eller negativa? Det är enkelt att se att mobilerna har hjälpt oss med många saker genom sina smarta funktioner. Det mesta har blivit enklare och vi har blivit mer bekväma av oss. Men till vilket pris? Har alla dessa bekvämligheter hjälpt oss, eller stjälpt oss? Svaren får du förhoppningsvis i detta arbete.

 

1.2 Syfte

Syftet med det här arbetet är att ta reda på vilka effekter vårt användande av smartphones har haft. Jag kommer självklart även att förklara mer utförligt vad en smartphone är och vad man kan göra med dessa ”smarta mobiler”, förutom att ringa och sms:a. Ett annat syfte med det här arbetet är att försöka ta reda på vilka som använder mobilerna mest och hur vår internetanvändning har påverkats av dem. De största frågorna som jag ska försöka att besvara i detta arbete är följande:

·         Vilka använder mobilerna mest?

·         Vad används mobilerna till, förutom att ringa och sms:a?

·         Hur har de påverkat oss människor och våra liv?

·         Vad finns det för fördelar respektive nackdelar med smartphones?

·         Hur påverkar smartphones oss som konsumenter?

·         Var och när används mobilerna mest? Är det hemma, i affären eller kanske i kollektivtrafiken?

·         Hur har internetanvändandet påverkats av mobilerna?

 

1.3 Metod

För att kunna besvara mina frågor kommer jag att söka efter information mestadels på internet. Där kommer jag att försöka hitta statistik, undersökningar och artiklar om detta ämne. Många telefonbolag genomför egna undersökningar om sina användare så jag kommer förmodligen även att leta efter information på deras hemsidor. Jag kommer inte bara att leta efter information och statistik som rör Sverige utan förhoppningsvis kommer jag även att hitta information som är mer internationell. Detta gör jag för att få en bättre bild av hela världen och inte bara Sverige. Mina nyckelord som jag använder mest när jag söker information är: smartphone, smartphone effekter, smartphone användning.

 

1.4 Bakgrund

Anledningen till att jag valde att skriva om just smartphones och deras påverkan är dels för att jag tyckte att det verkade vara ett intressant ämne som de allra flesta kan relatera till på något sätt. En annan anledning är att dessa mobiler har blivit väldigt populära på en kort tid men det är antagligen inte så många som har tänkt på hur mycket det påverkar oss egentligen. Jag tyckte att det skulle vara intressant att ta reda på mer om detta ämne, eftersom användandet av mobilerna ökar för varje dag som går.

2. Allmänt om smartphones

2.1 Vad är en smartphone?

En smartphone är en slags mobil som har liknande funktioner som en dator. Det är alltså ett slags mellanting mellan en dator och en mobil eftersom mobilen har liknande egenskaper som en dator. Med dagens mobiler kan man göra så mycket mer än att bara ringa och sms:a. Man kan göra allt från att surfa på internet och mejla, till att skriva Word-dokument och spela olika spel. Allt det här är möjligt tack vare alla appar som finns tillgängliga idag. Det finns appar för alla möjliga olika behov och det finns appar för många helt olika användningsområden.

Det allra vanligaste när det gäller utseendet av en smartphone är att den har en pekskärm som används istället för knappar. Det finns självklart många olika märken och modeller av dessa mobiler, och de allra flesta mobiltillverkare idag tillverkar och säljer mestadels smartphones. På dagens marknad är nio av tio, alltså majoriteten av mobilerna just smartphones, så har du köpt en ny mobil på sistone så äger du troligen en smartphone.  

 

2.2 Olika märken och modeller

De tre vanligaste operativsystemen till smartphones är IOS, Android och Symbian. Apple, som är de som är ansvariga för IOS, har länge varit populärast både här i Sverige och i andra länder runt om i världen.

År 2011 gjorde Telia en undersökning angående försäljningen utav smartphones. De tre olika kategorierna var försäljningen sett till operativsystem, sett till tillverkare och även sett till modell av smartphone. Det visade sig att Apple blev vinnaren i samtliga kategorier. Sett till operativsystem så fanns det bara tre som hamnade på topplistan, och placeringen blev i följande ordning; IOS, Android och Symbian. Även fast Apples operativsystem länge dominerat på marknaden så kommer Android allt närmare och närmare, sett till försäljningsstatistiken. De populäraste tillverkarna av själva mobilerna var i följande ordning: Apple, Samsung, Sony Ericsson och HTC.

Det finns självklart många olika modeller utav smartphones, och populariteten varierar givetvis från år till år. År 2011 var de tre mest sålda mobilerna, enligt Telias undersökning som bara rör deras egna butiker, Apple iPhone 4S, Samsung Galaxy Mini och Apple iPhone 4.

Som man enkelt kan se enligt statistiken så är Apple och deras mobiler den klara vinnaren utav matchen mellan de olika smartphonetillverkarna.

3 Påverkan på oss människor

3.1 De negativa effekterna

Tack vare smartphones är det idag möjligt att t.ex. kolla jobbmejlen hemma och därmed lättare jobba hemifrån. Det här har både positiva och negativa sidor eftersom det lätt kan bli stressframkallande. En undersökning som genomfördes utav Unionen visar att över hälften av alla tjänstemän kollar sin jobbmejl på sin egen fritid. Förut var det lättare att skilja på jobb och fritid eftersom man inte tog hem jobb, om man inte hade ett jobb som krävde det såklart. Idag är det lättare att man glömmer bort gränsen, och jobbar även på fritiden eftersom jobbet finns tillgängligt i mobilen, som man för det mesta har med sig överallt.

I undersökningen visade det sig att många även kände att de var tvungna att vara tillgängliga även efter sina vanliga arbetstider, vilket kan leda till negativa effekter.  Ett exempel på detta är att nästan var tredje peson som blev tillfrågad svarade att de blev negativt stressade på grund av jobbet.

Fler än hälften sa att de ständigt hade mobilen påslagen, vilket gör det enklare för kunder t.ex. att ringa även efter arbetsdagens slut. Det är självklart bra för kunderna, men frågan är om det verkligen är lika bra för de som har hand om dem. Om man kollar på resultaten av undersökningen så visar det sig att det ändå inte är särskilt många som upplever en så kallad smartphonestress. Även trots att 16 % upplever detta så tycker betydligt fler, hela 44 % att de inte alls drabbas av smartphonestress. De tycker alltså inte att det är stressande att jämt kunna hålla koll på jobbmejlen och är inte rädda eller stressade över att de kan missa något om de inte ständigt har koll på den, även under helger och ledigheter.

 

3.2 De positiva effekterna

De positiva effekterna utav dessa smartphones är att de kan användas till oändligt många saker. De kan till exempel användas i ett pedagogiskt syfte eftersom t.ex. iPads eller andra surfplattor, ofta används i skolan. Anledningen är att det finns så många appar att ladda ner, som senare kan användas för att bland annat lära barn att läsa, skriva och räkna. Det finns självklart även applikationer för de lite äldre också, man kan till exempel lära sig ett nytt språk, helt gratis! Endast genom att ladda ner appen via sin smartphone och sedan är det bara att börja utveckla sina språkkunskaper.

Mobilerna kan även användas som hjälpmedel för att till exempel enklare kunna kommunicera med människor som man inte har möjligheten att träffa dagligen. Ett annat exempel på att en smartphone kan underlätta livet är att man kan ha en GPS i mobilen för att enklare ta sig runt överallt utan att gå vilse.

Du kan helt enkelt ha många olika funktioner din smartphone, så att du inte längre behöver gå och släpa runt på en massa saker. Det är ju betydligt enklare att använda sig utav sin smartphone än sin dator, om man t.ex. ska kolla en tidtabell, när man inte är hemma.

4. Användandet av smartphones

4.1 Vilka använder mobilerna mest?

En undersökning som Google har genomfört, handlar om användandet av smartphones under 2011 i sex olika länder runtom i världen och de har fört mycket statistik inom detta område. De olika länderna som är med i undersökningen är USA, Storbritannien, Spanien, Tyskland, Frankrike och Japan. Jag har valt att kolla lite närmare på den här statistiken för att få en bättre bild om hur användandet ser ut i andra delar utav världen.

Mellan de två första månaderna, januari och februari var det helt olika i de olika länderna gällande antalet smartphone ägare. Spanien låg i topp med 33 %, och var tätt följt utav de andra länderna. Men Japan stack ut en hel del eftersom endast 6 % ägde en smartphone. När man senare tittade på hur mycket det hade ökat procentuellt kunde man se en kraftig ökning mellan den första mätningen och den andra mätningen som gjordes under september och oktober, senare samma år.  Länder som Tyskland och USA ökade dock inte så mycket som resten av länderna utan de ökade endast med 5, respektive 7 procentenheter. Den allra största skillnaden kunde man se i Storbritannien där antalet smartphone ägare hade stigit med hela 15 procentenheter.

Slutsatsen som man kan dra av den här informationen är att antalet användare utav ”smarta mobiler” ökade ganska rejält under 2011 i dessa länder.

 

4.2 Var och när används mobilerna mest?

Var och när man använder sin mobil är olika från person till person men det vanligaste stället att använda sin smartphone enligt samma undersökning är ändå i hemmet. Anledning till detta är att vi vanligtvis spenderar mest tid hemma.

De andra ställena där folk använder sina mobiler oftast används är på jobbet, i kollektivtrafiken, i affärer och även när de är ute på språng. Man använder alltså mobilerna på många olika ställen och vid olika tillfällen. Användandet skiljer sig självklart mellan de sex olika länderna men det är ändå svårt att hitta extrema skillnader trots att länderna är så pass olika.  

Många människor använder sina smartphones samtidigt som de gör något annat, vilket undersökningen också fördjupar sig mer inom. Det visade sig att mer än hälften av användarna i USA, Storbritannien, Frankrike och Japan tittar på tv, samtidigt som de använder sin smartphone. Något annat som också var ganska vanligt att göra samtidigt i de flesta länderna var att lyssna på musik. Detta var dock inte så vanligt i Japan eftersom endast 26 % gjorde det där, medans närmare hälften av människorna gjorde det i de övriga länderna.

 

4.3 Hur har internetanvändandet och konsumtionen påverkats av mobilerna?

Med en smartphone kan man komma åt internet väldigt enkelt med bara några knapptryck, och det är många som även gör det. Men hur har det påverkat våra internetvanor? Använder vi mobilen oftare än datorn för att komma åt internet?

Enligt samma undersökning som Google hade genomfört, så visade det sig att internetvanorna i de sex olika länderna är ganska lika, precis som de andra resultaten vi har sett.  Resultaten visar att det fortfarande är lite vanligare att använda sin dator för att komma åt internet, jämfört med att använda sin smartphone. Skillnaderna är inte så stora heller utan det skiljer endast ett par procentenheter. Det enda land som sticker ut ur mängden är Japan. Anledningen till det är att där är det precis lika vanligt att använda sin mobil, som att använda sin dator. Internetanvändningen via PC, ligger på 94 %, och smartphone likaså.
Resten av länderna har som sagt inga större skillnader, utan användningen ligger på runt 80-90% för både PC och smartphone.

Något annat som är väldigt populärt runt om i världen är att köpa saker online. Då kan man ju undra hur vanligt det är att man gör sådana köp via mobilen. Enligt statistiken som undersökningen har kommit fram till, så ser man tydligt att dessa köp inte alls är så ovanliga som man kan tro. Hela 40 %, av de som deltog i undersökningen från Japan, hade någon gång köpt något via sin smartphone. Det var självklart inte bara där som detta var vanligt utan i de andra länderna var det mellan 24-34 % som någon gång hade gjort det.

 

4.4 Appar och deras användning

Appar är en stor del av en smartphone, det är dem som gör själva mobilen. Man kan ta reda på mycket om en person genom att kolla på vilka appar de använder eftersom det säger en hel del om vilka behov den personen har och hur personen använder sin smartphone. Det finns självklart en hel djungel med olika appar med olika funktioner och användningsområden. Vad kan man använda alla dessa appar till och hur många brukar en genomsnittlig person ha på sin smartphone?

För att se på ett ungefär vilka appar som är populärast, kan det vara en bra idé att titta på olika topplistor över detta, vilket jag har gjort för att i detta fall samla lite mer information om ämnet. Topplistan som jag hittade handlade om vilka appar som hade laddats mer mest genom tiderna här i Sverige, via en iPhone, alltså från App Store. Det här gäller alltså inte andra mobiler såsom Android mobiler, utan bara iPhones.

På första plats kom Facebook, och resten av apparna kom i följande ordning; tv.nu, Spotify, Skype, Sveriges Radio Play, Eniro, Hemnet, Google Earth, Hitta.se och Shazam.
Som ni kan se är apparna väldigt varierade och de har helt olika användningsområden. Facebook och Skype, t.ex. är till för att bland annat kunna kommunicera med människor via internet, medans appar om Spotify, Sveriges Radio Play och Shazam, är olika musikappar, skulle man kunna säga. De andra apparna på topplistan används bland annat för att leta efter hus, telefonnummer, adresser eller kartor. Det finns alltså en hel blandning av olika appar som man kan använda.

Självklart finns det inte bara appar för underhållning, utan det finns även appar med praktiska syften. Det finns till exempel appar som kan lära barn grundläggande saker som att läsa, räkna och skriva, fast på ett nytt och underhållande sätt. Det finns även appar som kan användas som läromedel i skolan, t.ex. en app som underlättar för dyslektiker eller liknande. Enligt Googles undersökning så har de allra flesta människorna i de sex olika länderna runt 20 olika appar, fast i Japan har de runt 42 appar, vilket är en hel del. Allt detta och mycket mer, kan man hitta på bland annat App Store och Android Market.


5. Avslutning

Om jag jämför mig själv och mina vanor, med resultaten från undersökningarna som jag har tittat på så håller jag nog med det mesta, fast det finns vissa saker som inte riktigt stämmer in på mig. Ett exempel på detta är att undersökningen visade att invånarna i alla länderna använde sina datorer oftare för att komma åt internet, än vad de använde sina smartphones. Jag själv föredrar vanligtvis min smartphone om det bara är någon snabb fråga som jag vill ha svar på t.ex., men ibland tycker jag att det kan vara ganska skönt att sätta sig framför datorn istället. Om jag var tvungen att välja mellan de två så skulle jag helt klart välja min smartphone eftersom jag tycker att den är mycket smidigare och jag kan ha med mig den överallt. Nackdelen vore ju då att jag inte hade tillgång till alla funktioner som finns i dagens datorer, men jag tvekar inte på att framtidens smartphones kommer att vara minst lika bra som datorerna.

Något som jag däremot håller med om är att man oftast gör andra saker samtidigt som man använder sin smartphone. Precis som majoriteten i undersökningen så brukar jag ofta titta på tv samtidigt som jag t.ex. spelar något spel eller är inne på Facebook i mobilen.

Något annat som stämmer in på mig helt och hållet är att jag oftast använder min iPhone när jag är hemma. Andra tillfällen då jag använder den är när jag t.ex. väntar på bussen, sitter på bussen eller bara är ute och ska kolla någon snabb grej. Just det här stämmer ju in perfekt i statistiken eftersom det visade sig att de flesta använder mobilerna vid dessa tillfällen.

Genom att skriva den här uppsatsen har jag lärt mig en del nya saker. Bland annat har jag lärt mig mer om hur de ”smarta mobilerna” används både i Sverige, och även i ett mer internationellt perspektiv. Jag har också lärt mig mer om både de positiva och de negativa effekterna med dessa smartphones. Jag tror däremot inte att dessa nya kunskaper kommer att påverka mig särskilt mycket eftersom jag inte anser att jag har påverkats särskilt mycket utav dessa negativa effekter. Jag tycker även att det finns fler fördelar med smartphones än vad det finns nackdelar. Ett exempel på de negativa effekterna är att vissa personer kunde känna att de drabbats av en så kallad smartphonestress, vilket jag inte riktigt känner att jag har påverkats av. Även fast jag måste erkänna att det ibland kan vara lite svårt att lägga ifrån sig mobilen vid vissa tillfällen, eftersom man lätt blir alldeles för van att hela tiden ha den till hands.
Fördelarna är ju att de är väldigt användbara och kan användas nästan överallt för att kunna underlätta i vardagen.

Jag anser att smartphones är en briljant uppfinning som jag använder dagligen. Man kan ju göra nästan vad som helst med den eftersom man har tillgång till internet via den.
Det känns lite klichéartat att säga det här men jag tycker faktiskt att min iPhone har förändrat mitt liv lite grann. Anledningen är att jag nu är van vid att alltid ha den vid hands, och att alltid ha tillgång till internet för att t.ex. kolla busstidtabellen, eller googla något lite snabbt när jag är ute på språng. Idag betyder den så mycket för mig, att jag inte riktigt vet om jag skulle klara mig utan den. Om jag verkligen försökte skulle jag säkert klara ett par dagar, eller veckor max, men jag tror aldrig att jag skulle kunna sluta använda den helt och hållet. Har man en gång vant sig vid att ha en iPhone, eller någon annan smartphone, så kan man aldrig gå tillbaka till en vanlig mobil. Det är åtminstone vad jag tror.

Jag tycker att det har varit lärorikt att forska lite djupare om detta ämne eftersom det är något som jag tror berör de allra flesta i dagens samhälle. Trots att jag redan visste lite om detta som jag har skrivit om, har det varit intressant att ta reda på lite mer inom just detta ämne som jag tycker är väldigt intressant.

Jag hoppas att du som läsare också har lärt dig något nytt och nu kan se detta ur olika synvinklar och även känna till både nackdelar och fördelar med smartphones.

6. Källförteckning

 

http://blogg.telia.se/smartarevardag/2011/09/28/vad-ar-en-smartphone-egentligen/  (2012-03-25)

http://www.webmobi.se/vad-ar-en-smartphone/ 
(2012-03-25)

http://www.elektronikbranschen.se/nyheter/mer-an-varannan-sald-smartphone/      (2012-03-26)

http://www.svd.se/naringsliv/smarta-telefoner-skapar-stress_6171127.svd  (2012-03-26)

http://www.unionen.se/UploadFiles/Dokument/Om%20Unionen/Best%C3%A4ll%20och%20ladda%20ner/Rapporter/Att%20ha%20kontoret%20i%20mobilen.pdf
(2012-03-26)  s.8, 12-14, 16

http://www.guardian.co.uk/classroom-innovation-bett/smartphones-iphones-androids-education-apps
(2012-03-27)

http://www.fastcompany.com/magazine/144/a-is-for-app.html 
(2012-03-27)

http://services.google.com/fh/files/blogs/final_global_smartphone_user_study_2012.pdf (2012-03-29)  s. 4-7, 11, 19.

http://feber.se/iphone/art/199133/mest_nedladdade_apparna_genom_/
(2012-04-02)

App Store (2012-04-02)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Kommentarer
Postat av: Isak

Din uppsats fångade verkligen mitt intresse, och det gjorde den redan efter de första meningarna i inledningen. Jag hittar inga som helst stavfel, och du använder dig av ett varierat språk och använder dig inte mycket av "jag" perspektivet, vilket är väldigt bra. Språket du använder är väldigt anpassat och passar in i ämnet, vilket gör det ännu roligare att läsa. Dina frågeställningar var enkla och inte så komplicerade, vilket jag tycker är bra. För svåra frågor kan göra en förvirrad! Bra.



När man tittar på din information och din fakta så lade jag först märke till dina underrubriker. Du har varit väldigt tydlig och väldigt noga med hur du delat in texten, vilket gör det enklare och mer komfortabelt för läsaren. Du svarar på dina frågeställningar på ett bra sätt, och du har använt dig av flera källor för att hitta din information vilket är jättebra. Du har heller inte kopierat rakt av, vilket kan vara svårt eftersom det mesta är statistik. Det är väldigt lätt att hänga med i din text, och du har gjort det väldigt lätt för läsaren.



I din avslutning har du berättat klart och tydligt vad du tycker om smartphones och du har jämfört dina egna erfarenheter med statistiken du hittat och tagit med i faktadelen. Du har berättat vad du lärt dig, och du har skapat en diskussion vilket är en väldigt bra avslutning på en text. Du knöt ihop säcken på ett bra sätt, och jag känner mig väldigt nöjd och jag känner att jag lärt mig mycket av din uppsats. Klockrent!

2012-05-13 @ 20:41:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0